Warner Bros houdt de krenten na afsplitsing van Discovery

© Getty Images

Na hun in juni aangekondigde afscheiding behouden de twee helften van Amerikaans mediaconcern Warner Bros. Discovery de contouren van hun oude bedrijvigheid. Warner Bros krijgt wel de kroonjuwelen.

Amper vier jaar geleden legde mediabedrijf Discovery Communications 43 miljoen dollar (toen zo’n 36 miljard euro) neer voor WarnerMedia, het uit de Hollywoodstudio ontstane mediabedrijf dat op dat moment eigendom was van telecomreus AT&T. Met de fusie zouden de twee bedrijven sterker staan in de pijlsnel groeiende streamingmarkt.

Maar ondertussen blijkt dat de klassieke activiteiten van het fusiebedrijf een remmende factor blijven in die strategie. In juni kondigde het bedrijf aan dat het zich opnieuw zou afsplitsen in twee delen.

Scène uit ‘The White Lotus’, een serie van streamingdienst HBO Max.

Krenten voor WB

Het viel al te verwachten dat ze daarbij de contouren van hun oude zelf zouden aanhouden. Maar gisteren, toen de namen en managementteams van de twee nieuwe beursgenoteerde bedrijven werden aangekondigd, bleek ook dat de krenten in de gedeelde activiteit vanaf medio 2026 bij ex-partner Warner Bros. zullen zitten.

Dat bedrijf, verder geleid door huidig CEO David Zaslav, krijgt alle streaming-, contentproductie- en entertainmentcomponenten, zoals streamingdienst HBO Max, filmstudio Warner Bros. en strip- en filmafdeling DC Studios (die onlangs nog een succesvolle reboot van Superman in de zalen bracht).

Discovery Global, ontstaan uit de andere poot, komt onder leiding van huidig groeps-CFO Gunnar Wiedenfels, krijgt alle klassieke televisieactiviteiten: niet alleen de oude kabeletelevisiestations, maar ook van WarnerMedia geërfde kanalen als TNT Sports en CNN.

De rest voor Discovery

Beide bedrijven staan voor grote uitdagingen. Warner Bros. zal vooral de nijpende concurrentie van mediaconcern Disney, techreus Amazon en relatieve nieuwkomer Netflix voelen, die allemaal sterker staan op de streamingmarkt. En bij de klassieke tv-kanalen is het vechten tegen de uitstroom aan kijkers, die massaal overschakelen van lineaire tv naar streamingdiensten. In januari kondigde CNN bijvoorbeeld nog 200 ontslagen aan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content