Waardevolle contactmomenten op kantoor
Het is de internationale week van het werkgeluk. Tegelijk zag Charlotte Gréant, general manager van Startups.be/Scale-Ups.eu, afgelopen week weer berichten opduiken over het tekort aan arbeidskrachten in sectoren als de zorg en de horeca. Er zijn twee zaken die bedrijven kunnen doen, volgens Gréant: werken aangenamer maken voor werknemers en op zoek gaan naar nieuwe vaardigheden. “Aan de ene kant willen mensen meer flexibel thuiswerken, maar aan de andere kant willen ze het gevoel behouden bij het bedrijf te horen”, zegt Gréant, die met Startups.be/Scale-ups.eu begin oktober met Hrtech.be een event over technologie en hr mee organiseert. “Denk aan het succes van een digitaal coachingplatform als CoachHub”, verwijst ze naar het Berlijnse groeibedrijf dat eerder deze maand 80 miljoen dollar ophaalde. “Het is een platform dat je helpt om een band met het bedrijf te behouden. Mensen gaan niet meer een uur in de file staan om dan met hun noisecancelling-koptelefoon op kantoor te moeten zitten omdat er te veel lawaai is. Als ze naar kantoor komen, willen ze waardevolle contactmomenten.”
Naast tevreden werknemers kunnen bedrijven ook energie stoppen in de vaardigheden van hun werknemers. Denk aan een tool waardoor je te weten komt dat een werknemer in je bedrijf Spaans spreekt en ook interesse heeft in sales, terwijl je net een Spaanstalige verkoper nodig hebt. “Of denk aan TechWolf, dat bedrijven helpt met het reskillen van hun werknemers”, zegt Charlotte Gréant over het Gentse techbedrijf, dat met zijn software ook zegt te voorspellen welke vaardigheden nodig zijn voor de jobs van morgen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier