Voorbereiding Athene 2004 is puinhoop

Lieven Desmet Lieven Desmet is redacteur bij Trends.

Misschien moet minister-president Bart Somers even Athene bezoeken vooraleer hij nog eens uitpakt met droomscenario’s over Vlaamse Olympische Spelen.

Athene (Griekenland)

De oude luchthaven in het centrum van Athene werd ontmanteld, en in maart 2001 opende Athens International Airport ( AIA), een publiek-private samenwerking. De Griekse overheid heeft een belang van 55 % in AIA, terwijl Hochtief AirPort GmbH met bijna 40 % het trio aandeelhouders uit de privé-sector aanvoert.

De luchthaven is het eerste tastbare voorteken van wat de Olympische Spelen 2004 teweegbrengen in Athene. De rest moet dringend volgen, maar het budget dreigt te ontsporen.

Athene is één grote bouwput. Op de tolwegen naar het centrum ligt nieuw asfalt. Tegen de klok wordt getimmerd aan stadions, accommodatie, metrolijnen. Het budget dat officieel op 4,6 miljard euro werd begroot, is nu al met 1,5 miljard euro overschreden. Daarnaast werd een extra lening van 300 miljoen euro aangegaan. De kostprijs van de infrastructuurwerken zorgt voor een verhoging van het Griekse overheidstekort en vertraagt de afbouw van de staatsschuld. Het begrotingsontwerp van de Griekse overheid gaat uit van een tekort van 1,2 % van het bruto binnenlands product (BBP). Eerder had Griekenland aan de Europese Commissie in zijn stabiliteitspact nog 0,4 % vooropgesteld. In de wandelgangen wordt gefluisterd dat het echte budget inmiddels 12 miljard euro zou bedragen, of bijna 15 % van het BBP.

Vooraleer minister-president Bart Somers (VLD) begint te zwijmelen over de extra banen die zo’n project met zich brengt: ATHOC, het organisatiecomité van de Olympische Spelen, heeft ongeveer 5700 werklozen aangetrokken. De werklozen, allen tussen de achttien en de veertig jaar oud, krijgen contracten van tien maanden en een salaris tot 1300 euro, uit de begroting van het ministerie van Arbeid. Nadien behoren ze opnieuw tot de zowat 9 % werklozen die Griekenland telt.

Het olympisch dorp zou later worden omgebouwd tot een sociaal huisvestingsproject voor 10.500 families. Maar waar het geld vandaan moet komen om de logies te transformeren tot echte woningen (momenteel is er bijvoorbeeld geen keuken ingebouwd) is nog een vraagteken.

Lieven Desmet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content