Voor elk wat wils

Het gezaghebbende autosalon van Frankfurt gaat vandaag van start. Zonder uitgesproken thema’s deze keer, maar wel met veel nieuwigheden in zowat alle segmenten en categorieën. We pikken er enkele belangrijke producten uit.

De voorbije jaren stonden nogal wat autosalons in het teken van de elektrische auto. Groen was vaak het thema. In Frankfurt zijn er natuurlijk ook elektrische auto’s te zien, maar groen is dit jaar niet de rode draad van de traditionele hoogmis voor de Europese autowereld. Er is gewoon van alles te bewonderen.

Bij de kleine stadsmussen brengt Fiat zijn nieuwe Panda, waarvan het de eerste versie lanceerde in 1980, terwijl Renault zijn nieuwe Twingo laat zien. Maar de blikvanger in deze klasse is zonder twijfel de Volkswagen Up! De Duitse constructeur die in alle segmenten wil meespelen, was bij de stadsautootjes al vertegenwoordigd met de Fox. Alleen is die nooit een succes geworden. Niet bij het publiek en niet bij de gespecialiseerde pers, die het ding niet lekker rijden vond. Over zijn opvolger is dan ook lang nagedacht. De Up! staat niet alleen op een nagelnieuw onderstel, hij is ook stilistisch bijzonder verzorgd en misschien zelfs hip te noemen. Hij biedt plaats aan vier personen en zou bij de lancering in januari de heel betaalbare instapprijs van 9000 euro meekrijgen.

Een ander segment dat in Europa en ook in ons land heel populair blijft, is dat van de compacte SUV’s. Omdat almaar meer merken ook in die rijke vijver willen vissen, wordt de keuze voortdurend ruimer. In Frankfurt komen er alweer twee interessante Japanse modellen bij. Subaru pakt uit met zijn crossover (kruising tussen een break en een SUV) XV, terwijl Mazda zijn CX-5 lanceert. De CX-5 is een heel mooie auto en de eerste waarin Mazda zijn SkyActiv-programma toepast, een reeks ingrepen om het verbruik zo veel mogelijk terug te schroeven. Zo belooft de dieselversie van de CX-5 maar 4,5 liter te verbruiken, wat zuinig is voor een motor van toch wel 2,2 liter.

Bij de premiummerken rijdt Lexus eindelijk zijn nieuwe GS voor, een model dat moet concurreren met gevestigde Europese waarden als de BMW 5, de Audi A6 of de Mercedes E. Helaas komt Lexus niet met een GS met een dieselmotor, maar wel met een heerlijk rijdende hybride versie, die brute kracht met soepelheid combineert. Het grote nieuws bij Mercedes is de nieuwe B-Klasse, die iets meer naar de traditionele vormgeving van een break is geëvolueerd. Hij staat 5 centimeter lager dan het huidige model en oogt daardoor dynamischer. BMW bespeelt dan weer het elektrische thema met twee concepten. De i3 Concept is de voorbode van een veelzijdige stadsauto met plaats voor vier inzittenden. Daarnaast is er de i8 Concept, een rasechte sportwagen die naast de elektromotor met een autonomie van 35 kilometer ook een benzinemotor heeft voor de langere afstanden. Ook Audi pakt uit met een concept: de A2, een studiemodel voor elektrische mobiliteit in de stad met een autonomie van 200 kilometer.

Bij de sportwagens valt het grootste nieuws te rapen bij Porsche. Dat presenteert de nieuwe versie van zijn iconische 911.

JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content