Voor 3 euro naar de cinema
De Film Days-actie, die ondersteund wordt door een campagne van 2 miljoen euro, biedt u de kans om voor 3 euro naar de film te gaan. Waarom wil hoofdsponsor BNP Paribas Fortis met deze actie de filmliefhebbers verleiden?
Naar de bioscoop voor slechts 3 euro per ticket. Dat is het cadeau dat BNP Paribas Fortis belooft in het kader van haar Film Days-actie die zal doorgaan van 24 tot 26 september. De bank, de bioscoopregie Screenvision en de uitbaters van de filmzalen hebben hiervoor de handen in elkaar geslagen. Het concept dat Fortis in 2007 had geschrapt wegens de crisis, werd dit jaar nieuw leven ingeblazen door BNP Paribas.
“Wij willen de bioscoop toegankelijk maken voor iedereen door tickets aan te bieden tegen spotprijzen”, verklaart Emilie Jacqueroux, head of advertising, branding and sponsoring bij BNP Paribas Fortis, dat in andere landen gelijkaardige evenementen ondersteunt. Het is de bedoeling van de Franse bank om bovenop een naambekendheidscampagne met deze actie de banden aan te halen met het Belgische publiek en sympathie op te wekken.
Doelstelling: 200.000 tickets
De bank wil over het hele land minstens 200.000 tickets tegen 3 euro “in plaats van 6 euro” verkopen, verduidelijkt Philippe Adam, business development director bij Screenvision. Hij hoopt zelfs 350.000 bezoekers te bereiken, wat een bijzondere prestatie zou zijn.
De bank is van plan om in het kader van pr-acties ook ruim 40.000 tickets gratis uit te delen aan klanten en partners. Naast de films die al geprogrammeerd staan, voorziet de actie elf klantenevenementen en een reeks ex-clusieve avant-premières.
Het geheel wordt ondersteund door een indrukwekkende mediacampagne ontwikkeld door partners zoals RTL en Rossel. Hoewel aan de visibiliteitscampagne een prijskaartje hangt van 2 miljoen euro, is dat niet het bedrag dat BNP Paribas Fortis of Screenvision moet betalen, want het gaat hier om een ruil. De kosten voor de bank bestaan voornamelijk uit een sponsoring fee (die niet werd bekendgemaakt), de aankoop van 25.000 tickets (ze krijgt er nog 15.000 via het sponsoringcontract), de reclamespot (een uitgave die op Europees niveau gedragen zal worden door BNP Paribas Fortis) en de organisatie van de avant-premières. “Wij betalen niet voor de tickets die verkocht worden voor3 euro”, benadrukt Jacqueroux.
De bioscoopuitbaters en filmdistributeurs stemmen ermee in hun winstmarges te beperken tijdens deze drie dagen (niet de drukste dagen, want eind september). Voor de Belgische bioscoopwereld betekent dit een inkomstenderving die kan oplopen tot een miljoen euro. Maar volgens Adam kan de actie alleen maar voordelen opleveren voor de uitbaters en distributeurs. “We stellen vast dat mensen die naar de bioscoop gaan automatisch geneigd zijn later terug te keren.” Kortom, een mooie verleidingsoperatie waar iedereen als winnaar moet uitkomen.
Christophe Charlot
Voor de Belgische bioscopen betekent dit een inkomstenderving die kan oplopen tot een miljoen euro
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier