Volvo verlaagt omzetverwachting en kiest voor hybride koers: ‘We zien de markt verzwakken’
Volvo heeft opnieuw zijn omzetverwachting voor dit jaar naar beneden bijgesteld. Dit nieuws kwam naar buiten bij de publicatie van de derdekwartaalcijfers, waarbij de autobouwer meldde dat de omzetgroei voor 2024 naar verwachting 7 à 8 procent zal bedragen. Eerder ging het bedrijf nog uit van een stijging tussen de 12 en 15 procent. De voorzichtige vooruitzichten zijn een gevolg van een verzwakkende markt, aldus CEO Jim Rowan: “We zien de markt verzwakken.”
Ondanks een stijging van 3 procent in de verkoop van voertuigen in het derde kwartaal, voelt de autobouwer de druk van wereldwijde economische onzekerheid en lagere vraag. Volvo verwacht in het vierde kwartaal nog slechts minimale volumegroei. Ook op de markt voor vrachtwagens, waar de vraag in zowel Europa, Noord-Amerika als Azië daalde, zag Volvo Group zijn winst aanzienlijk krimpen. De sector kampt met een combinatie van lagere bedrijfsvertrouwen en verzadigde afzetmarkten.
De winstdaling komt in de nasleep van een eerdere waarschuwing in september, waarbij Volvo zijn doelstelling om tegen 2030 enkel elektrische voertuigen te produceren, moest loslaten. Dit besluit vraagt om nieuwe investeringen in hybride modellen, wat de druk op de marges verhoogt. Volvo is echter niet de enige autobouwer die zijn prognoses heeft aangepast. Bedrijven als Volkswagen, Stellantis en BMW hebben eerder hun winstverwachtingen voor dit jaar verlaagd, mede door de hoge kosten voor elektrificatie en de lagere vraag dan voorzien.
Voordelen verplaatsing naar Gent
Een lichtpuntje voor Volvo is de introductie van de EX90, het elektrische vlaggenschip dat met enige vertraging op de markt kwam. Ook de compacte EX30 presteert goed en is momenteel de derde best verkochte elektrische auto in Europa, na de Tesla Model 3 en Model Y. De EX30 wordt nog in China geproduceerd, wat betekent dat Volvo sinds de zomer importtarieven van duizenden euro’s per auto betaalt. Om deze kosten te vermijden, start de autobouwer vanaf volgend jaar met de productie van de EX30 in de Gentse fabriek.
Volgens CEO Jim Rowan biedt de verplaatsing van de productie naar Gent voordelen: “Het importtarief van 10 procent op Chinese auto’s in Europa, samen met de logistieke kosten om deze auto’s naar Europa te vervoeren, is al genoeg om de hogere loonkosten in Gent te compenseren. Bijkomende tarieven versterken dit voordeel alleen maar.” Tegen de tweede helft van volgend jaar verwacht Volvo dat een aanzienlijke stroom EX30’s in Gent van de band zal rollen, wat de concurrentiepositie in Europa verder moet versterken.
Bekijk hieronder de toelichting van Tom Simonts in het beursgesprek op Kanaal Z
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier