(Belga) Het volume aan gelabelde fairtradeproducten in België is in 2011 met 15 procent gestegen tegenover 2010. Dat is vrijdag vernomen van Ingrid Bottelberghs, communicatieverantwoordelijke van de ngo Max Havelaar. Dit betekent dat ons land 1.500 tot 2.000 voedings- en niet-voedingsproducten telt. De penetratiegraad bij de Belgische gezinnen bereikt daarmee 40 tot 45 procent.
In de top 5 van de meest erkende producten staan bananen, koffie, chocolade, suiker en thee. Katoen, dat meer en meer succes kent, staat bovenaan bij de niet-voedingsproducten. De drie warenhuizen die de meeste eerlijke handelproducten aanbieden zijn Delhaize, gevolgd door Carrefour en Colruyt. Bij Delhaize steeg de verkoop van fairtrade producten dit jaar met 17 pct in vergelijking met 2011 (koffie +158 pct, fruit en groenten +17 pct, cosmetica +16 pct en chocolade +11 pct). Op de globale Belgische markt draagt ongeveer 5 procent het label fairtrade, preciseerde Ingrid Bottelberghs. Meer dan een derde van hen zijn bovendien bioproducten. (LIEVEN VAN ASSCHE)