Video | Nieuws

Volkswagen wil zeker drie fabrieken sluiten: ‘Toyota produceert meer wagens met de helft van het personeel van Volkswagen’

De directie van de Duitse autobouwer Volkswagen heeft de vakbonden laten weten dat ze zeker drie fabrieken in Duitsland wil sluiten, en dat bij alle overige fabrieken personeel ontslagen zal worden. Tienduizenden jobs staan op de tocht. Analist Patrick Casselman (BNP Paribas Fortis) legt de vinger op de wonde: “Volkswagen heeft een winstmarge van 2 procent tegenover een sectorgemiddelde rond 8 procent.”

De autobouwer wil zo kosten besparen en competitiever worden. “Dit betekent nog meer producten, hoeveelheden, ploegen en hele productielijnen schrappen, veel meer dan we tot nu al gedaan hebben”, zegt Cavallo, die als afgevaardigde van de vakbonden de Volkswagen-ondernemingsraad voorzit. Al het personeel zal ook 10 procent van het loon moeten inleveren, als het van de directie afhangt.

De fabriek in Osnabrück, in de noordwestelijke deelstaat Nedersaksen, loopt veel gevaar nadat ze recent een nieuw model van Porsche misliep. Cavallo voegde eraan toe dat alle fabrieken door de plannen getroffen zullen zijn. “Geen enkele fabriek is veilig”, zei ze in haar toespraak tijdens een personeelsvergadering. 

Overeenkomst verlopen

Patrick Casselman, automotive analist bij BNP Paribas Fortis benoemt een aantal problemen bij Volkswagen. “Volkswagen heeft een winstmarge van 2 procent tegenover een sectorgemiddelde rond 8 procent”, dat zei hij in Z-Nieuws op Kanaal Z. “Er is ook een productiviteitsprobleem. Concurrent Toyota produceert meer wagens met de helft van het personeel van Volkswagen. Dat zijn twee aloude problemen, maar daar komt nu bij dat Chinese concurrenten komt aanzetten, die nog veel goedkoper elektrische modellen produceren.”

Voor Casselman is het niet verrassend dat uitgerekend nu ontslagen vallen. “Er zijn politieke motieven. De Duitse deelstaat Nedersaksen bezit 20 procent van het kapitaal en is dus een belangrijke stem aan tafel. Nedersaksen heeft personeelsonvriendelijke maatregelen altijd tegengehouden. Daarnaast is er een voor dertig jaar geldende overeenkomst tussen de directie en het personeel in september verlopen. Die overeenkomst verhinderde grote afvloeiingen, maar ze is nu geen hinderpaal meer.”

Kwartaalresultaten

Bij de vakbonden is te horen dat de werknemers moeten betalen voor fouten van de directie, zoals een mislukte shift naar elektrische wagens en een slecht prijsbeleid. “Dit is een diepe steek in het hart van de hardwerkende VW-werknemers”, zei Thorsten Gröger van vakbond IG Metall. “We verwachten van de Volkswagen-leiding dat ze aan de onderhandelingstafel haalbare concepten voor de toekomst schetsen, in plaats van fantasieën over een kaalslag. Van de werkgevers hebben we tot nu toe alleen maar holle frases gehoord.” 

Woensdag stelt Volkswagen zijn kwartaalresultaten voor. Verwacht wordt dat de autobouwer zal moeten aankondigen dat de verkoop verder achteruit geboerd is en dat de winst verder gedaald is. Eind september kwam Volkswagen al met een twee winstwaarschuwing in drie maanden tijd. Lange tijd waren luxemerken Audi en Porsche de grootste winstbron, maar ook zij hebben het nu lastig.

120.000 werknemers

In heel Duitsland stelt de Volkswagengroep zowat 120.000 mensen tewerk. De helft van hen werkt in het hoofdkwartier en de belangrijkste fabriek in Wolfsburg. In totaal heeft de groep tien fabrieken in Duitsland, waarvan er zich zes in Nedersaksen bevinden – ook Wolfsburg ligt in Nedersaksen. Nog nooit werd een Volkswagenfabriek in Duitsland gesloten.

In september raakte al bekend dat de autogigant het akkoord dat werkzekerheid garandeert voor zijn Duitse werknemers formeel opzegt. Het akkoord werd in 1994 afgesloten met de vakbonden en meermaals verlengd. 

Op het eerste overleg tussen bonden en directie in september werd de vraag van de vakbonden voor een loonstijging met 7 procent van tafel geveegd. Woensdag zitten de twee partijen weer aan tafel. Vanaf 1 december zijn waarschuwingsacties mogelijk in de fabrieken. 

Eerder dit jaar raakte ook al bekend dat er collectief ontslag komt voor de fabriek van de groep in België, Audi Brussels. Dat heeft alles te maken met de slechte verkoop en dalende productieaantallen van het elektrische SUV-model in Vorst, de Q8 e-tron. In Vorst werken ongeveer 3.000 mensen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content