‘Volg niet alleen je hart’
Uit je comfortzone komen, het moet zowat het moeilijkste zijn dat er is, zowel in het professionele leven als daarbuiten, constateerden Kris Colpaert en Karlien Eeman. Ze schreven een boek om mensen daarbij te helpen.
Karlien Eeman en Kris Colpaert zijn arbeidspsychologen met een lange staat van dienst in human resources. Eeman leerde zowat alle hr-domeinen kennen als consultant bij Accenture, om daarna een hr-bedrijfje op te richten. Nu werkt ze vooral als hr-projectmanager. “Ik begeleid bedrijven bij grote veranderingstrajecten, vooral door managers te coachen bij de omgang met hun teams.” Colpaert volgde het typische hr-carrièrepad van rekruteerder tot hr-manager, om in 2008 als zelfstandig consultant aan de slag te gaan. “Ik help bedrijven bij het opzetten van een hr-beleid en doe rekrutering, assessments, training en coaching.”
Colpaert en Eeman leerden elkaar kennen tijdens een opleiding tot coach, drie jaar geleden. Stilaan groeide het idee om samen een boek te schrijven. Colpaert: “We zagen hetzelfde in het bedrijfsleven en daarbuiten, namelijk dat mensen heel moeilijk uit hun comfortzone te krijgen zijn.” Voor alle duidelijkheid, die comfortzone hoeft geen luie zetel te zijn. Verre van, vaak. Colpaert: “Hoeveel mensen zitten niet vast in een situatie waarin ze een uitputtende job combineren met urenlang pendelen en de zorg voor een gezin? En toch houden ze dat vol, soms ten koste van hun welzijn of hun gezondheid.”
Schrik voor het onbekende
Hoe dat komt? “Omdat ze ergens het onterechte gevoel hebben dat ze niet mogen opgeven. Omdat ze de andere mogelijkheden niet zien. Omdat die situatie, hoe zwaar ook, er tenminste een is die ze kennen, terwijl het onbekende altijd afschrikt. Ik zie die comfortzones ook bij 50-plussers die ik soms begeleid. Vaak hebben die mensen het gevoel dat ze niet meer aan de bak komen, waardoor ze een zekere gelatenheid krijgen en onbewust grenzen voor zichzelf bepalen. De realiteit is inderdaad dat zij heel vaak nul op het rekest krijgen bij sollicitaties, terwijl ze bruisen van energie. Het zit helaas tussen de oren van veel werkgevers dat vijftig oud is. Ook die werkgevers moeten uit hun comfortzone komen en ruimer durven te denken.”
Ook in privésituaties kunnen mensen vast komen te zitten. Colpaert: “Wat als je na een echtscheiding in een nieuwe omgeving terechtkomt waar je niemand kent? Wat als je met pensioen gaat en je leven een nieuwe invulling moet geven? Ook dat zijn situaties waarin mensen hun comfortzone moeten durven te verlaten.”
Ook bedrijven worstelen met die comfortzone, zo merkte Eeman op. “De wereld verandert almaar sneller en mensen worden verwacht daarin mee te gaan, maar dat lukt niet voor iedereen even vlot. Vooral bedrijven met medewerkers die al jaren in dienst zijn, krijgen dan te maken met die comfortzone waar ze mensen moeilijk uit krijgen. Terwijl ze hun medewerkers net in een mindset moeten krijgen waarin ze willen leren en groeien. Dat is meer dan ooit nodig om als bedrijf competitief te blijven.”
Actie ondernemen
Het is allesbehalve vanzelfsprekend om die veilige comfortzone te verlaten. “Dat hebben we zelf nog ondervonden bij het schrijven van dit boek”, lacht Colpaert. “Je zal ons dan ook niet horen zeggen dat het makkelijk is. Dit is geen boek dat zegt: volg deze tien stappen en je komt er. We willen ook niemand forceren om wat dan ook te doen. We willen niet de naïeve boodschap geven dat mensen, als ze niet gelukkig zijn, maar hun hart moeten volgen, en bijvoorbeeld hun job opzeggen om dan zonder inkomen te vallen. Maar als het leven dat je leidt je geen energie of voldoening meer geeft, of het nu gaat over een job of een persoonlijke relatie, dan moet je actie ondernemen, en daarvoor willen wij handvaten aanreiken.”
Natuurlijk is dit niet het eerste naslagwerk met die ambitie. De inzichten die de auteurs naar voren schuiven, zijn ook niet nieuw, geven de dames toe. “Het unieke van ons boek is dat wij de inhoud van veel bestaande boeken hebben samengevat en vertaald in een leesbaar en overzichtelijk boek voor iedereen. Al is het toch vooral vanuit een zakelijke context geschreven.”
Weten van je wilt
Weten wat je niet wilt, is één zaak, maar wat wil je dan wel? “De vraag is waar je energie van krijgt, en waar je goed in bent. Voor sommige mensen is het duidelijk waar hun passies en talenten liggen, anderen hebben die zelfkennis niet en moeten wat dieper graven om daarachter te komen.” Bij die zoektocht pleiten de auteurs voor optimisme en voor het volgen van je intuïtie, maar toch ook voor rationaliteit en objectiviteit. En voor authenticiteit en kwetsbaarheid. Modewoorden misschien, maar daarom niet minder belangrijk. Colpaert: “Het komt erop neer dat je eerlijk durft te zijn met jezelf en met je omgeving. Zit je balans werk-privé niet goed, durf dan te zeggen: ik wil wel hard werken, maar niet meer tot ik erbij neerval. Dat zo veel mensen met burn-outsymptomen worstelen, is het rechtstreekse gevolg van een cultuur waarin perfectie de norm was en falen geen optie, en waarin het nooit genoeg kon zijn. Dat daar nu over gepraat kan worden, is een goede zaak.” Wie zich kwetsbaar opstelt, wie niet bang is om te falen, zal volgens de auteurs ook meer geapprecieerd worden dan wie zich Superman of Superwoman waant. “Ik geef toe, niet ieder bedrijf biedt de veilige omgeving waarin je kan zeggen dat je een moeilijke dag hebt of een zware periode doormaakt. Misschien moet je dan ook eerlijk zijn met jezelf, en je afvragen of dat wel de cultuur is waarin jij wilt werken.”
Personal branding
Zijn de sleutelbegrippen in de eerste hoofdstukken authenticiteit en kwetsbaarheid, echt zijn en jezelf blijven, dan duikt ineens het hoofdstuk personal branding op. Het komt er dus toch op aan jezelf te verkopen en goed over te komen. Zit daar geen tegenstrijdigheid in? Eeman: “Helemaal niet. Je moet altijd vertrekken vanuit je eigenheid om uit de kudde te komen. Je moet ervoor zorgen dat je op een of andere manier blijft ‘hangen’ bij anderen, maar dat kan perfect zonder een masker te dragen, zonder je authenticiteit te verliezen. Personal branding moet je in dit geval niet te eng zien. Als het gaat om het puur marketingtechnische, dan zijn andere specialisten beter geplaatst dan wij. Voor ons gaat die personal branding vooral om wat iemand typeert en hoe je die eigenheid in de verf zet. Bepaal voor jezelf waarin jij uniek bent en profileer je daarin. Ook als profileren niet in je natuur ligt. Daar willen wij dat extra duwtje geven. Als je wilt dat mensen je volle potentieel kennen, dan moet je het ook laten zien.”
Op de achterbank
In het verlengde daarvan volgt een hoofdstuk over netwerken, met bekende tips als ‘spreek zo veel mogelijk mensen aan’ en ‘praat niet enkel met wie je al kent’. “Klinkt vanzelfsprekend”, geeft Eeman toe. “Maar het blijft moeilijk om uit je veilige cocon te komen. Een netwerk opbouwen is één ding, er iets mee doen is nog iets anders. Bitter weinig mensen durven bijvoorbeeld iets te vragen van hun netwerk, maar als je het toch doet, sta je ervan versteld hoeveel hulp er uit onverwachte hoek komt.”
Naast de theorie bevat het boek ook enkele persoonlijke verhalen. Die van bekende mensen zoals Sabine Appelmans, Wouter Torfs, Karolien Debecker en Sofie Dumont, maar ook minder bekende mensen die de auteurs inspireerden. “Mensen die doen wat wij in ons boek vertellen en die de lezers tot inzichten kunnen brengen en tot actie aansporen. Mensen die niet op de achterbank van de bus gaan zitten, maar aan het stuur, en het heft van hun leven in handen nemen. Dat is waar we mensen toe willen aanzetten.”
‘Durf! 8 bouwstenen om uit uw comfortzone te stappen’, ISBN 9789491233159, Yin Books, 24,50 euro. www.boek-durf.be. Ook verkrijgbaar als e-book, met als ISBN 9789491233166.
Karin Eeckhout
“Mensen hebben het onterechte gevoel dat ze niet mogen opgeven” – Kris Colpaert
“Als je wilt dat mensen je volle potentieel kennen, dan moet je het ook laten zien” – Karlien Eeman
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier