VOEDING
GEZONDHEID.
Volgens het Amerikaanse tijdschrift Trends Journal zal het groeiende gezondheidsbewustzijn de komende jaren nog sterk toenemen en niet alleen de Amerikaanse markt beïnvloeden. De achtergrond van het verhaal is het verbruikersgedrag, dat bij twee leeftijdsgroepen bijzonder goed zichtbaar is.
In de eerste plaats zijn er de al wat oudere babyboomers, die kort na de Tweede Wereldoorlog geboren werden. Zij willen de rest van hun leven gezond blijven ; daarom leggen zij, veel meer dan hun ouders, de klemtoon op gezonde voeding.
De tweede groep bestaat uit de huidige tieners en hun jongere broers en zussen, hoewel velen onder hen nog een fastfood-fase doormaken. Tussen de 20 en de 30 jaar schakelen ook zij over op zuivere en gezonde voeding. Dit is de eerste generatie in de Verenigde Staten die van kindsbeen af milieubewust is opgegroeid.
In de loop van de volgende tien jaar komt er een sterke groei van de vraag naar levensmiddelen die totaal vrij zijn van chemische kleurstoffen, bewaarmiddelen en dies meer, en die dus volkomen zuiver gefabriceerd worden.
Er bestaat nog twijfel of alle huidige voedingsmarkten beheerst zullen worden door de drang naar zuiverheid. In elk geval kan met zekerheid gezegd worden dat in de voedingssector talrijke “zuivere” markten zullen ontstaan, waar de producenten van gezonde voeding betere zaken doen dan de anderen.
SNELLE HAP.
Ook de markt van fastfood en junkfood zal door de veranderende vraag gestuurd worden naar zuiver en gezond voedsel. Dat kunnen de bestaande aanbieders niet zo makkelijk brengen, naast de huidige fastfood-menu’s. Trends Journal voorspelt dan ook dat nieuwe fastfood-restaurants met gezonde voeding zowat 40 procent van de markt zullen veroveren tegen het jaar 2010.
Dit nieuwe type van fastfood mag niet verward worden met het huidige aanbod van reformzaken. Doorslaggevend zijn de herkomst en de natuurlijke zuiverheid van het aanbod. Dat zal bijvoorbeeld ook voor braadkippen het geval zijn. De hogere prijs om dergelijke voeding te produceren, zal binnen de perken gehouden worden door de groeiende markt.
KANT-EN-KLAAR.
Ook in de VS vormen de supermarkten een sector met kleine winstmarges. Tot de productgroepen waarmee supermarkten meer winst kunnen maken, behoren alleszins de meeneemgerechten.
De laatste 60 jaar werd in het gemiddelde Amerikaanse gezin steeds minder tijd besteed aan het bereiden van maaltijden ; nu is dat nog hooguit een kwartier per dag. Sinds 1992 geven de Amerikanen meer geld uit aan kant-en-klare maaltijden dan aan ingrediënten om zelf te koken. De meeste jongeren groeien op met dat verschijnsel ; ze accepteren de levenswijze waarin thuis nog amper uitvoerig gegeten wordt.
In de VS bestaan ketens die zich gespecialiseerd hebben in de bereiding van meeneemgerechten. Hun marktaandeel zal nog groeien. De supermarktketens beginnen pas nu deze markt te ontdekken : zij introduceren gerechten van befaamde restaurants. Tevens worden nieuwe verpakkingen voor meeneemgerechten ontwikkeld, thuisbestelling wordt georganiseerd en het afhalen kan vanuit de auto gebeuren.
Bron : Trendletter 5/97.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier