Vlaanderen grootste aandeelhouder in Brussels Airport. Diependaele: ‘Meer dan een puur financiële participatie’

Vlaams minister-president Matthias Diependaele (N-VA) | Foto: Getty

Vlaams minister-president Matthias Diependaele (N-VA) en vertegenwoordigers van Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) hebben woensdagochtend tijdens een hoorzitting van de Commissie Algemeen Beleid, Financiën en Begroting van het Vlaams Parlement toelichting gegeven over de overname van een belang in Brussels Airport door de Vlaamse overheid. Diependaele verdedigde die beslissing en benadrukte dat het om “meer dan een puur financiële participatie” gaat.

Dat Vlaanderen voor 2,77 miljard euro een belang van 39 procent neemt in de luchthaven van Zaventem, is volgens Diependaele een “bewuste, strategische en toekomstgerichte keuze”. “Brussels Airport is de tweede economische motor van Vlaanderen, met 60.000 tot 65.000 directe en indirecte jobs. Het is na de haven van Antwerpen de belangrijkste economische pool. De luchthaven is een draaischijf voor luchtvracht, internationale handel, zakelijke mobiliteit en toerisme. Die infrastructuur bepaalt mee onze welvaart, onze tewerkstelling en onze internationale positie”, aldus de minister-president.

Hij wees behalve op het economische belang van de luchthaven voor Vlaanderen onder meer ook op de wens van de overheid om meer zeggenschap te hebben over cruciale infrastructuur. “Onze rol is natuurlijk meer dan een puur financiële participatie”, klinkt het. “Je hebt zeggenschap nodig om het strategisch belang te kunnen bewaken. (…) We willen mee aan het stuur zitten en we willen ook garanties op lange termijn voor investeringen, voor jobs, voor duurzame groei.”

Vlaanderen had in 2019 al een klein belang van 1,8 procent in Brussels Airport genomen. “En het is net door die beslissing van toen, dat we vandaag de kans gekregen hebben om dit grote belang te verwerven. Het voorkooprecht dat we daardoor kregen, is veel waard gebleken. Zoniet zou het belang wellicht definitief buiten bereik geraakt zijn. (…) Dat neemt niet weg dat we hier niet over één nacht ijs gegaan zijn. De beslissing is het resultaat van maandenlange voorbereiding, analyse en overleg.”

Te hoge prijs?

Over de kritiek van de oppositie op de prijs die Vlaanderen betaalt voor de participatie, herhaalde Diependaele dat die prijs “24,4 keer de ebitda (winst voor aftrek van interest, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen, nvdr.) bedraagt en daarmee exact dezelfde is als door private partners in 2019 betaald werd voor een belang in de luchthaven”. “Het is een correcte prijs. Is dat veel geld? Ja, absoluut.”

De minister-president benadrukte voorts dat er, na de investering in Brussels Airport, geen euro minder uitgegeven zal worden aan andere maatschappelijke thema’s. “Dit weegt niet rechtstreeks op onze uitgaven, planning en begroting. Het heeft er niets mee te maken. Hier staat een vast actief tegenover. Het is niet hetzelfde als schuld aangaan voor lopende uitgaven.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content