Vlaams minister Ben Weyts eist dwangsommen van 100.000 euro per dag over vliegroutes

Ben Weyts
Ben Weyts © Getty Images

De Vlaamse regering start een nieuwe procedure voor het hof van beroep om dwangsommen van 100.000 euro per dag te eisen zolang de federale regering de vliegroutes niet opnieuw aanpast.

Dat laat Vlaams minister van Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA) weten.

Volgens Weyts is het zeker niet ondenkbeeldig dat de rechter ingaat op die vraag. Hij wijst erop dat de federale regering nu al dwangsommen van 50.000 euro per week moet betalen aan enkele Noordrandgemeenten ten gevolge van een ander vonnis. De minister wil de opbrengsten van de dwangsommen overigens gebruiken om geluidswerende investeringen te doen in de getroffen gemeenten van de Vlaamse Rand.

Dwangsommen

De Vlaamse regering stapte eerder al naar de rechtbank tegen nieuwe navigatieprocedures die in oktober werden ingevoerd, omdat die te veel geconcentreerd zouden zijn boven de Vlaamse Rand. De Brusselse rechtbank van eerste aanleg gaf in februari Vlaanderen gelijk. Ze oordeelde dat de federale regering binnen de zes maanden nieuwe vliegroutes moest vastleggen voor de luchthaven van Zaventem.

Tot nu toe maakt federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) geen aanstalten om dat ook echt te doen, luidt het in een mededeling van minister Weyts. “Als de federale regering niet vatbaar is voor redelijkheid en argumenten, dan moeten zware dwangsommen maar de doorbraak forceren”, zegt die daarover.

“We eisen 100.000 euro per dag in naam van de getroffen inwoners van Vilvoorde, Machelen, Wemmel, Grimbergen, Meise en de andere Vlaamse gemeenten die onevenredig belast worden”, zegt minister Weyts nog. “Alle regio’s en inwoners van dit land genieten van de lusten van de luchthaven, dus moeten ook de lasten billijk verdeeld worden.”

Lees verder onder de foto

© BELGAIMAGE

Gilkinet: ‘Verkiezingsstrategie’

In een reactie bestempelt federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) de procedure van Weyts als verkiezingsspelletjes. Op het kabinet-Gilkinet hebben ze nog geen klacht ontvangen, luidt het bij de woordvoerder van de groene minister.

“Deze nieuwe demarche past duidelijk in de pre-electorale verkiezingsstrategie van Ben Weyts, terwijl minister Gilkinet steeds in volle transparantie en constructief is willen blijven samenwerken met Vlaanderen in dit dossier.” 

Hij benadrukt de maatregelen die minister Gilkinet op tafel heeft gelegd om de hinder te verlagen voor alle betrokken inwoners, “waaronder rustige nachten, waartegen N-VA zich verzet”. Andere maatregelen zijn de invoering van variabele heffingen, strengere milieu- en geluidsnormen in het beheerscontract met skeyes. “Tot slot ligt een ontwerp van vliegwet op de regeringstafel, die de methode voor het bepalen van de vliegroutes bepaalt, rekening houdend met alle belangen en in het bijzonder die van bewoners. Die voorziet ook een federale Autoriteit voor controle en beheersing geluidsoverlast”, luidt het.

Lees verder onder de foto

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet

Vanuit de Vlaamse regering zelf verwijt ook Gwendolyn Rutten (Open VLD) haar collega Weyts profileringsdrang. “‘Als er al jaren geen communautaire miserie is, dan maak ik die gewoon zelf’, moet Ben Weyts gedacht hebben toen hij opdracht gaf dwangsommen te vorderen van de ene regering naar de andere”, laakt de liberale minister op X. “Stunten met belastinggeld helpt ons geen stap verder.”  “Na de vergunning-Demir die de luchthaven in de problemen brengt, nu de dwangsommen-Weyts. Twee keer individuele profilering op kap van Vlaams-Brabant”, aldus nog Rutten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content