Verzet van mediagroepen tegen overname RTL Belgium verworpen

DPG Media en Rossel halen RTL België binnen
Sebastien Marien
Sebastien Marien Redacteur bij Trends

De goedkeuring van de overname van RTL Belgium door de DPG Media en Rossel was wel degelijk in orde. Dat heeft het Marktenhof beslist, zo maakte de Belgische Mededingingsautoriteit dinsdag bekend.

Tegen de overname was verzet aangetekend door Ads & Data (de reclameregie van de mediagroepen Mediahuis en Telenet) en de Waalse groep IPM. Dat verzet werd behandeld door het Marktenhof, een sectie van het Brusselse hof van beroep. Het Marktenhof heeft in een arrest van 26 april de concentratiebeslissing van het College van de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) bevestigd, zegt de autoriteit dinsdag in een persbericht. De goedkeuring voor de overname blijft dus overeind. 

De partijen die zich verzetten, vonden dat de Mededingingsuatoriteit niet grondig genoeg tewerk was gegaan. Zo hekelde Ads & Data dat de betrokken groepen met hun reclameregies – DPG Media Advertising, Rossel Advertising en IP Belgium – meer dan de helft van de markt in handen hadden voor radio en tv, en dat dat een grondige analyse vereiste.

DPG Media (met onder andere de merken VTM en Het Laatste Nieuws) en Rossel (Le Soir, SudInfo) rondden de overname van de Belgische activiteiten van de Duits-Luxemburgse groep RTL voor 250 miljoen euro eind maart 2022 af. RTL Belgium omvatte onder meer drie televisiestations (RTL-TVi, Club RTL en Plug RTL) en twee radiozenders (Bel RTL en Radio Contact).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content