Verzekeringsmakelaar wordt ‘makelaar 4.0’
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
De digitale revolutie zet zich door, ook in de verzekeringssector. Er komen dus steeds meer online en digitale toepassingen. De impact voor de verzekeringsmakelaar is groot. Maar hij evolueert mee en blijft de gesprekspartner bij uitstek voor de consument, benadrukken Kelly Schamphelaere en Patrick Cauwert, de CEO’s van de federaties FVF en Feprabel.
De verzekeringsmakelaar is al jarenlang een vertrouwde waarde in het Belgische verzekeringslandschap. Meer dan 60% van de polissen wordt nog steeds afgesloten door toedoen van een makelaar. “Dat onze makelaars een groot marktaandeel hebben, hoeft niet te verwonderen”, stelt Kelly Schamphelaere van de Vlaamse federatie FVF. “Verzekeringsproducten zijn complexe producten en de consument doet daarvoor graag een beroep op een professional, een vertrouwenspersoon die hem daarin kan helpen.”
De onafhankelijke makelaar zoekt de beste oplossing
“De makelaar levert een toegevoegde waarde op verschillende vlakken”, vult Patrick Cauwert van de Franstalige tegenhanger Feprabel aan. “Er is het persoonlijke contact: hij kent zijn klanten door en door en kan zich inleven in hun situatie. Een verzekeringsmakelaar geeft zijn advies ook in alle onafhankelijkheid. Hij zoekt voor zijn klanten steeds naar de beste oplossing op maat uit het aanbod van diverse maatschappijen.”
Toch staat de makelaar onder druk. Hij is een tussenpersoon tussen verzekerde en verzekeringsmaatschappij, en in een digitaliserende wereld worden steeds meer tussenpersonen uitgeschakeld. Toch zijn Patrick Cauwert en Kelly Schamphelaere optimistisch: “De verzekeringsmakelaar evolueert mee. Hij wordt een ‘makelaar 4.0’ die een persoonlijk advies combineert met digitale toepassingen.”
“We zien dat onze leden steeds meer gebruik maken van een online klantenzone op hun website, apps, sociale media, enzovoort… Bovendien ontwikkelen de verzekeringsmaatschappijen en insurtechs een hele reeks nieuwe platformen om sneller een offerte te krijgen of om het afhandelen van schade in een mum van tijd te regelen. De makelaar is proactiever dan ooit!”
Vivium Digital Awards zijn prachtig initiatief
Beide federaties waren dan ook enthousiast over de Vivium Digital Awards, een initiatief van de gelijknamige verzekeringsmaatschappij om de digitalisering bij makelaars in de kijker te stellen en verder te stimuleren. “Deze awards zijn een prachtig initiatief”, vertelt Patrick Cauwert. “We weten immers dat de klant vragende partij is om nog meer zaken op een digitale en efficiënte manier te regelen. Hij wil zijn zaken online kunnen regelen, op elk uur van de dag. Hij wil een vlotte communicatie met zijn makelaar… Dus de projecten die nu genomineerd zijn, kunnen ons alleen maar helpen om daaraan tegemoet te komen.”
Kelly Schamphelaere beaamt dat: “Als beroepsvereniging zien we verschillende uitdagingen voor onze makelaars. Naast digitalisering is er ook de wildgroei aan wetgeving en toenemende administratieve verplichtingen. Digitale tools kunnen de makelaar helpen om aan al die verplichtingen te voldoen en toch efficiënt te werken. De Vivium Digital Awards zullen onze sector helpen om nog meer en betere toepassingen te leren kennen.”
De winnaar van de Publieksprijs krijgt 5 000 euro en een plek op het podium op de Vivium Digital Summit. Kies uit deze lijst met 12 genomineerden uw favoriet. Stemmen kan nog tot dinsdag 8 oktober via www.viviumdigitalawards.be