‘Verplaats je voordeur’

Hans Hermans medewerker Trends

Digitale magazines nemen nog vaak de cover van hun papieren exemplaar over, maar de lezer komt vaak niet tot aan die voordeur.

Voor het klassieke magazine is de cover de voordeur waardoor de lezer binnenkomt. Niet zo voor zijn digitale evenknie. “De meeste lezers klikken in sociale media op wat hen interesseert, of komen via Google”, weet Josh Klenert, artdirector van het digitale magazine Huffington, een nevenproduct van het populaire nieuwsplatform The Huffington Post. “Je moet je voordeur zelf elders plaatsen. Je moet de mensen laten weten dat je geweldige content hebt en dat doe je op de plaats waar de mensen zich op dat moment bevinden.”

Online is een cover niet groter dan een postzegel. Een digitale cover kan daarom maar drie elementen bevatten: het logo, een opvallend beeld en een korte, krachtige kop. De lezer moet het idee met één blik begrijpen. The Huffington Post focust bovendien niet enkel op titel, inleiding en tekst, wel op de hele levenscyclus van een artikel. Het creëert één keer, en distilleert daaruit meerdere publicaties afgestemd op het medium, met bijvoorbeeld een aangepaste foto die beter op Facebook gedeeld wordt. “Traditionele media zijn gespecialiseerd in content, maar slecht in technologie”, vergelijkt Klenert. “Wij zijn specialisten in het programmeren van content en hebben intern geen grenzen tussen redacties. Een prachtig coververhaal moet meteen gedeeld worden, niet opgespaard voor die ene publicatie per week.”

Wie Huffington zoekt in de AppStore, vindt twee apps: het magazine en de live nieuwsstroom. In de toekomst zullen meerdere, schijnbaar concurrerende apps verschijnen. Hoe meer apps, hoe meer ingangen. “De apps vullen elkaar aan”, zegt Klenert. “Het zijn verschillende merken onder één koepel, verbonden met elkaar. Je kunt van de ene naar de andere app doorklikken. Zo houden we de lezer binnen ons merk.”

Telkens als Josh Klenert voor een publiek van jongeren staat, lanceert hij zijn poll. “Wie heeft een smartphone? 100 procent van de jongeren. Wie een tablet? 50 procent. Wie een desktopcomputer? 1 procent. Dat zegt voldoende. Nu al komt 50 procent van onze traffic van de mobiele surfer.” Het magazine is dan ook volledig op de mobiele gebruiker afgestemd: grote beelden, korte titels, fastforwards en overal knoppen om te delen en te reageren.

De feedbackloop van Newsmonkey

Het Vlaamse nieuwsplatform Newsmonkey zegt tijdens zijn eerste zes maanden vooral de kracht van sociale media te ervaren. 65 procent van zijn bezoekers komt van Facebook, Twitter en andere sociale media. Eind mei haalde het platform gemiddeld 64.000 unieke bezoekers per dag. Het doel is 200.000 per dag. “Hoe meer we dat proces onder controle krijgen, hoe meer zicht we krijgen op waarom gebruikers nieuws delen en hoe we meer kunnen groeien”, zegt uitgever Wouter Verschelden. “We zoeken voortdurend hoe we onze content meer kunnen laten aansluiten op ons jonge doelpubliek.”

Verschelden ervaart NewsMonkey als een radicaal andere wereld dan klassieke media. “De constante feedbackloop van cijfers en de rechtstreekse communicatie met kritische surfers maken het veel directer, soms veel harder. Fouten blijven geen maanden ongestraft, moeten snel bijgestuurd worden. Die mentale flexibiliteit bestaat minder in een papieren context.”

HANS HERMANS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content