VERANDERING VERZEKERD
Als bij Camiel Rabaey (45 j.) de telefoon rinkelt, is de kans groot dat aan de andere kant van de lijn een verzekeraar hangt met het verzoek of Rabaey soms geen nieuwe verzekeringsmaatschappij uit de grond wil stampen. De Oostendenaar, niet vies van een uitdaging, gaat daarop meestal in. Zo ook twee jaar geleden, toen P&V zich op de markt van de directe autoverzekeringen wilde storten. Samen met een Franse en Italiaanse partner richtte de verzekeringsmaatschappij begin ’96 daartoe Acteldirect op, aanvankelijk met een werkkapitaal van 200 miljoen, later opgetrokken tot 600 miljoen. Daarmee bouwde Camiel Rabaey gedurende anderhalf jaar vanaf nul een origineel concept voor autoverzekeringen uit. Vorige week werden de eerste mailings verstuurd, zodat over enkele maanden Actel zijn eerste klanten hoopt te begroeten.
“We vertrekken van een rechtstreekse aanpak,” legt Camiel Rabaey uit. “Alle contacten met de klant lopen via de telefoon of het Internet. Dat vraagt een sterke informatica-inbreng. Makelaars en papierbergen daarentegen zijn aan ons niet besteed. Een maandelijkse opzeg is mogelijk, of we garanderen de afhandeling van een schadegeval binnen de zeven dagen via een website waar alle betrokken partijen snel het dossier kunnen aanvullen. Ook langs productzijde streven we naar vernieuwing. Klanten worden sterk betrokken in de opbouw van de polis. Ze kunnen zelf in functie van hun behoeften een package in elkaar steken. Zo kunnen ze tot 60 à 70 % besparen.”
Actel kan hier nog geld op verdienen door heel sterke filters in de klantenwerving te stoppen. Onervaren chauffeurs of brokkenrijders komen er niet in. Over tien jaar mikt de nieuwe maatschappij op een marktaandeel van 3 % in de autoverzekeringen. Tegelijk wil ze het concept ook naar andere verzekeringsproducten uitbreiden.
Camiel Rabaey raakte toevallig via kennissen in de verzekeringssector verzeild. Van ’73 tot ’75 leerde hij de stiel bij PR-Phénix-1821 (nu Fortis/AG). Daarna richtte hij er een nieuwe afdeling op rond het verzekeren van machinebreuken. Toen AG in ’78 overnam, vond Rabaey in dat grote bedrijf zijn draai niet. Hij stapte over naar British Engine Insurance (nu Royal & Sun Alliance), waar hij zowel technische als commerciële ervaring opdeed. Dat ging niet onopgemerkt voorbij aan AIG Europe, dat hem in ’81 binnenhaalde om een nieuwe maatschappij rond industriële verzekeringen op te starten. In ’86 vroeg Corona Verzekeringen aan Rabaey om de onderneming te moderniseren. Rabaey schrapte er het agentennetwerk, zodat het bedrijf zich kon concentreren op de directe aanpak. Toen Corona in ’93 werd opgeslorpt door DVV, hield Rabaey het er ook voor bekeken. Hij richtte met een Engelse partner een eigen bedrijf op, gespecialiseerd in het verstrekken van financieel advies. Tot eind ’95 P&V aan de lijn hing.
Behalve wat lezen blijft er nauwelijks tijd over voor hobby’s. Camiel Rabaey : “Tijdens mijn vrije tijd staan mijn dochters van dertien en veertien centraal.”
CAMIEL RABAEY (ACTELDIRECT) Nieuw concept voor autoverzekeringen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier