Vegan Nutella als eerste in Belgische winkels: ‘Dit kan ook bij niet-veganisten nieuwsgierigheid opwekken’

© Ferrero
Sebastien Marien
Sebastien Marien Redacteur bij Trends

Ferrero lanceert vandaag een veganistische versie van Nutella. Zo wil de Italiaanse producent van chocolade en zoetwaren, die onder meer Kinder-chocolade en Ferrero Rocher-pralines maakt, de groeiende vraag naar plantaardige producten beantwoorden. België behoort samen met Italië en Frankrijk tot de eerste landen waar het product beschikbaar is.  

Ferrero viert de zestigste verjaardag van de populaire hazelnootpasta met een plantaardige versie, meldt het bedrijf dinsdag in een persbericht. “Nutella Plant-Based levert dezelfde onmiskenbare Nutella-ervaring, maar zonder melk en met plantaardige ingrediënten zoals kikkererwten en rijststroop”, vertelt de producent, die ook een fabriek heeft in ons land. De typische romige smaak van geroosterde hazelnoten en cacao blijft behouden, klinkt het.

Aan het Franse persagentschap AFP verduidelijkt een woordvoerder dat Nutella Plant-Based vandaag gelanceerd wordt in België, Frankrijk en Italië. De plantaardige paste, te koop in verpakkingen van 350 gram, onderscheidt zich van de dierlijke versie door een groen deksel. Nutella is wereldwijd bekend om zijn hazelnootpasta, maar Ferrero heeft geen specifieke verklaring waarom België, naast Italië en Frankrijk, tot de eerste landen behoort waar Nutella Plant-Based wordt aangeboden. “Ferrero lanceert nieuwe producten altijd stapsgewijs over haar verschillende markten. Dat heeft onder meer met beschikbare capaciteit te maken en dat is niet anders voor dit product”, luidt het in een reactie van een Belgische Ferrero-woordvoerder.

Retailexpert Els Breugelmans (KU Leuven) merkt op dat onze markt interessant is voor producttesten. “België is natuurlijk een kleine en complexe markt, waar producten op de verpakking Nederlandse en Franse tekst moeten hebben, als ze in beide landsdelen worden verkocht. Maar dat unieke karakter maakt ons land ook erg geschikt voor een nieuw product . De markten en consumenten in beide landsdelen verschillen, en dat kan interessante inzichten opleveren. Zo leunt Vlaanderen meer aan bij Nederland, terwijl Wallonië meer Frans denkt. Zo’n experiment kan verschillen aanduiden op vlak van concurrentie en de communicatiestrategie in beide landsdelen.”

Inspelen op groeiende markt

Breugelmans denkt dat de lancering van Nutella Plant-Based als een eerste experiment wordt beschouwd door Ferrero. “Ferrero maakt ook tal van andere zoete producten. Dit is een eerste stap waarmee het wil inspelen op een opkomende trend. Het is wel denkbaar dat andere veganproducten al in de stijgers staan, maar dat Ferrero de marktreactie afwacht op Nutella Plant-Based. Dit is ook een leertraject waarmee Ferrero meer inzicht zal vergaren over de beste communicatie- en distributiekanalen voor zijn veganproductgamma.”

Volgens cijfers van Statista eet 2 procent van de Belgen veganistisch, dat zijn zo’n 230.000 mensen. Het is een relatief kleine markt van mensen die alleen plantaardige voedsel eten, maar het is eveneens een markt die de laatste jaren is gegroeid, benadrukt Breugelmans. ” Veganistische producten worden typisch tegen een hogere prijs verkocht en daardoor hebben ze een grotere winstmarge, terwijl de gewone Nutella-pot heel scherp moet worden geprijsd.”

“Verder kan dit ook bij niet-veganisten nieuwsgierigheid opwekken”, gaat de retailexpert verder. “Er zijn consumenten die zich niet dagelijks aan een vegandieet houden, maar die wel proberen om minder dierlijke producten te consumeren. Dankzij de bekendheid van Nutella, zal het nieuwe product dus ook die bredere groep van consumenten kunnen aanspreken. Nutella Plant-Based is misschien niet de eerste in zijn soort, maar kan Ferrero helpen om een groot marktaandeel te verwerven in een groeiende markt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content