Veertien generaties goud waard

Heursel in Gent is de oudste juwelierszaak van Europa. Het familiebedrijf koestert al sinds 1745 een passie voor exclusieve horloges en juwelen.

Eric De Waele is bijzonder fier op zijn aanbod van de meest exclusieve horloges dat in de wijde omgeving van Gent te vinden is. In de Langemunt baat hij een winkel uit met een traditie om u tegen te zeggen. Huis Heursel werd in 1745 door juwelier-goudsmid Frans Judocus Cappaert opgericht.

“Ik vertegenwoordig de veertiende generatie”, zegt De Waele. “Als tiener had ik het al te pakken. Ik wilde werken en het liefst in de wereld die ik kende dankzij mijn vader, die van exclusieve uurwerken en juwelen. Dat is dus passie. Maar ik heb ook geluk gehad. Tijdens mijn opleiding botste ik op een van de meest prestigieuze Spaanse juweliers, die me alle knepen van het vak leerde.”

Als je voorbij het veiligheidssas bent – “veiligheid is het enige negatieve aspect aan mijn fantastische beroep” – kan je je vergapen aan een duur en exclusief aanbod van overwegend pièces uniques. “Ik sta er soms zelf nog van te kijken hoeveel mensen kicken op een uurwerk of een diamant”, zegt De Waele terwijl hij een net binnengekomen Zwitsers uurwerk van IWC – kostprijs: 215.000 euro – uit een grote houten doos haalt. Van dit uurwerk maakt IWC er maar vijftig voor de hele wereld.

“Dit is misschien wel het boeiendste aan mijn beroep. Ik probeer altijd de koper te zoeken die uitgerekend net dit unieke stuk zoekt. Hoe je de klant vindt? Netwerken op hoogstaande evenementen is belangrijk. Voorts moet je een grote voorraad in huis hebben en om je databank met 220.000 klanten goed te onderhouden, moet je geregeld communiceren.”

Op de bovenverdieping zweren twee medewerkers bijna 25 jaar trouw aan Heursel. Danny Jacobs kan met ragfijne handen uurwerken helemaal uiteenhalen en weer samenstellen. “Geleerd in Zwitserland. Een goed uurwerk moet ook altijd goed onderhouden worden.” In het atelier ernaast ontwerpt Bert De Landtsheer juwelen.

Alleen exclusieve merken

Toen De Waele de zaak van zijn vader overnam in 1989, verlegde hij ook de focus van het aanbod. De Pontiacs, Rodania’s of Seiko’s gingen eruit en maakten plaats voor de meest exclusieve Zwitserse merken zoals Jaeger-LeCoultre, Chopard en Hermès. “Ik heb met mijn eigen ogen gezien welke kennis, precisie en handenarbeid achter die uurwerken schuilgaat. Dat heeft diep respect bij me losgemaakt. Het verschil zit overal: in de duurzaamheid, in de mechaniek of in de lijn van een uurwerk. Een Ferrari of een Aston Martin is ook anders dan een Skoda.”

“Weet u, elk jaar neem ik een groepje klanten mee om in Zwitserland de geboorte van zo’n uurwerk mee te maken. Het gaat me dan even helemaal niet meer om de verkoop, maar om het delen van passie met anderen. Geloof me, het zijn niet alleen de superrijken die zo’n passie hebben. Ik ken ook vrij gewone mensen die warmlopen voor zo’n exclusief uurwerk, al kunnen ze het niet kopen. Ze zijn even welkom om hun honger naar de making-of te stillen.”

Namen van klanten geeft Heursel liever niet, maar koningin Paola liet hier wel een op maat gemaakt sierstuk maken. “Wij maken diamanten op verzoek van de klant. Ik wil zelf de wijde wereld in op zoek naar die groep van kandidaat-kopers. China lijkt me een weg om in te slaan. Daarnaast wil ik ook werk maken van een e-commerce die naam waardig.”

De vraag naar de opvolging houdt hem nog allerminst bezig. Hij heeft vijf kinderen uit twee huwelijken en in principe moet dat volstaan om Heursel ook in de vijftiende generatie te laten overleven.

KAREL CAMBIEN, FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content