Van tuin tot overdekt park

© GET

Trampolinespringen is populair: thuis in de tuin, in de fitnessruimte en in speciale overdekte springparken.

Parken

Springparken vind je al in onder meer Hasselt, Geel, Gent, Antwerpen en Brussel. Jumpsquare zal ook vestigingen openen in Leuven, Luik, Brugge, Kortrijk en Brussel. Jumpsquare is een initiatief van Christophe Tassenon en Caroline Mertens. De eerste vestiging opende in 2017 in Hasselt. Het park heeft een oppervlakte van 3000 vierkante meter en is het grootste van ons land. In 2019 komen er vijf parken bij en in 2020 nog eens een vijftal. Dat betekent een investering van zo’n 10 miljoen euro. Jumpsquare is voor de financiering in zee gegaan met Nordian Capital.

Uit de VS

Trampolinespringen ontstond aan het begin van de jaren dertig in de Verenigde Staten. Aanvankelijk was het vooral een sport, maar het is uitgegroeid tot een vrijetijdsbesteding. Bij meer en meer gezinnen staat ook een trampoline in de tuin. “In de Verenigde Staten, Canada en Australië bestaat die trend al vijftien jaar”, zegt Christophe Tassenon. “Vijf jaar geleden is die in Europa opgekomen.” Bij Dreamland (Colruyt Group) ziet Bert Aerts, group product manager buitenspeelgoed, de trend ook al enige jaren groeien.

In de tuin

De doorsnede van de ronde trampolines in de tuin varieert van 1,83 tot 3,66 meter. Volgens Bert Aerts van Dreamland is er de jongste jaren een verschuiving van de goedkope modellen tot 200 euro per stuk naar kwaliteitsproducten tot 400 euro. De strengere wetgeving heeft daartoe geleid. “Er moeten certificaten bij zijn, zonder mag je ze niet verkopen”, zegt Aerts. De trampolines voor thuisgebruik vallen onder een Europese reglementering voor veiligheid van speelgoed, een net is verplicht.

Obstakels

Christophe Tassenon zegt dat in parken zoals Jumpsquare het trampolinespringen is opengetrokken tot meer dan springen. “Er zijn verschillende zones en er zijn obstakels toegevoegd”, zegt hij. Daarnaast is er ook Jump Fit, een fitnesstoepassing waar je in 50 minuten zo’n 900 calorieën kunt verbranden. Er is ook basketbal op trampoline, of opspringen tegen muren. Tassenon: “Het plezier is bij ons het belangrijkste, het sportieve komt er bij.”

Wie?

Welk publiek trekken de trampolineparken? Christophe Tassenon: “Vooral kinderen. Dat start vanaf twee jaar met Ukkie-Jump en Mini-Jump in een extra beschermde omgeving. Dan zijn er groepen van vier tot negen jaar en van tien tot zestien jaar die vooral overdag komen. ‘s Avonds komen de achttienplussers – tot zo’n dertig jaar. De voornaamste doelgroep is acht tot achttien jaar.” Het bedrijf biedt trampolinespringen ook aan voor teambuilding in bedrijven.

20 duizend

trampolines voor thuisgebruik worden naar schatting jaarlijks verkocht.

1 miljoen

euro bedraagt de investering voor een gemiddeld park van 2500 tot 3500 m2.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content