Faillissement dreigt voor busbouwer Van Hool: ruim 1.100 banen op de tocht

Dirk Snauwaert, woordvoerder van Van Hool © Belga

Busbouwer Van Hool wil tussen nu en 2027 ongeveer 1.100 jobs schrappen in Koningshooikt. Dat is bekendgeraakt na de bijzondere ondernemingsraad van maandagochtend. De productie van bussen verhuist volledig naar Noord-Macedonië. Het bedrijf moet ook op zoek naar financiering tegen het einde van deze maand. Als die uitblijft, volgt een faillissement.

Van Hool heeft tijdens een bijzondere ondernemingsraad maandagochtend een herstelplan voorgesteld aan de werknemersvertegenwoordigers. Het bedrijf wil, zo klinkt het in het persbericht, “zijn activiteiten strategisch heroriënteren naar marktsegmenten waar klanten bewust kiezen voor de hoogwaardige kwaliteit van de Van Hool-producten.”

Lees verder onder de video

1.100 banen weg

Dat herstelplan gaat gepaard met het schrappen van ongeveer 1.100 jobs van de huidige 2.500. Het grootste aantal vertrekken, ongeveer 830, zou dit jaar plaatsvinden. “Dit omvat verschillende vormen van afscheid zoals ontslagen, pensioenregelingen en natuurlijk verloop,” klinkt het.

Volgens het gemeenschappelijk vakbondsfront gaat het onder andere om 155 SWT’ers (het oude brugpensioen, red.), 659 gedwongen ontslagen en 20 natuurlijke ontslagen. 

In 2025 en 2026 zouden samengeteld nog eens ruim 50 natuurlijke vertrekken gepland worden. In 2027 zouden nog eens ongeveer 220 medewerkers het bedrijf verlaten via ontslagen en pensioenregelingen.

“We begrijpen de impact die dit plan heeft op medewerkers en hun families, en het valt ons zwaar om deze stap te zetten,” zegt co-CEO Marc Zwaaneveld in het persbericht. “Echter, gezien de hoogdringende situatie waarin het bedrijf zich bevindt, is het echt noodzakelijk om deze maatregelen te nemen om een duurzame toekomst van Van Hool veilig te stellen.”

Zwaaneveld wijst als oorzaak voor zijn beslissing op het coronavirus, hoge energiekosten, sterke inflatie en de wereldwijde toeleveringsproblemen met onderdelen. Zijn zogenaamde Herstelplan Van Hool voorziet op termijn een tewerkstelling van ongeveer 1.400 medewerkers – bijna 3.000 met de indirecte werkgelegenheid meegerekend. 

Financiering

Het bedrijf moet ook op zoek naar financiering tegen het einde van deze maand. Als die uitblijft, volgt een faillissement. 

“De kas is leeg”, valt te horen bij de vakbonden. “Op korte termijn is er dringend liquiditeit nodig. Een transformatieplan is nodig om het faillissement af te wenden. Als er geen akkoord is met alle stakeholders voor 31 maart, volgt een faillissement.”

In totaal zou Van Hool volgens de vakbonden op zoek moeten naar 45 miljoen euro, ontslagvergoedingen niet meegerekend. Met vergoedingen zou dat oplopen tot 60 miljoen euro.

Het gaat al geruime tijd slecht bij Van Hool. Het uitblijven van externe financiering, schulden die al jaren opstapelen en volgens critici ook mismanagement op vlak van strategie: dat alles noopte de busbouwer enkele maanden geleden zelf al tot de bekendmaking van een aanzienlijke herstructurering.

Na de aankondiging van de herstructurering heeft het personeel bij Van Hool voor de rest van de dag het werk neergelegd. Acties staan voorlopig niet op de agenda.

Banken en Vlaamse regering bestuderen dossier

Intussen zat de Vlaamse regering maandagmiddag samen met de grootbanken BNP Paribas Fortis, KBC, Belfius en ING. Zij zijn de voornaamste schuldeisers van de busbouwer. 

Volgens de woordvoerder van Vlaams minister-president Jan Jambon zullen de banken en de regering het dossier verder bestuderen. “Iedereen gaat het dossier vanuit zijn kant verder bekijken. Er zijn natuurlijk een aantal besognes, maar de centrale vraag is of er een solide business case kan uitgewerkt worden”.

Minister van Economie Jo Brouns (CD&V) liet achteraf verstaan dat de banken het dossier “met een positieve bril” willen bekijken, maar dat de uitdaging die op tafel ligt “bijzonder groot is”.

Terwijl de banken het dossier van hun kant beoordelen, gaat de regering via Gigarant, het vehikel van de Vlaamse overheid dat aan investeerders garanties verleent, een herstructureringsexpert aanstellen die twee weken de tijd krijgt om het dossier te analyseren.

Brouns, die na het overleg met de banken nog afzakte naar Koningshooikt, blijft er wel bij dat er in het dossier een private partner moet gevonden worden. “Een overheid is geen busbouwer”, aldus de CD&V-minister.

Bekijk hieronder de toelichting van Christophe Van Audenhove van de liberale vakbond ACLVB in de studio van Kanaal Z.

Lees ook:

Bekijk een portret van Van Hool:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content