Uit de as herrezen
De vooruitzichten voor de olietankermarkt blijven voorlopig erg gunstig. Toch staat het aandeel van Euronav onder druk. Een koopkans voor wie gelooft dat de olieprijs nog enige tijd laag blijft.
Het aandeel van de Antwerpse rederij Euronav staat sinds begin dit jaar onder druk. De koers daalde met ruim 15 procent, het dubbele van de Bel-20. Sinds de piek van 15,15 euro in juli is de daling zelfs opgelopen tot 35 procent. Dat Peter Livanos, de voorzitter van de raad van bestuur, in november onverwachts een pakket van 5,7 procent van de uitstaande aandelen verkocht, was geen hulp.
Grand cru
Het management van Euronav zette de puntjes op de i met een onverwacht persbericht over de jaarcijfers van 2015. Zowel het segment van de very large crude carriers (VLCC), olietankers met een capaciteit tot 320.000 ton, als dat van de suezmaxschepen, met een capaciteit tot 200.000 ton, blijft overeind. Het gemiddelde dagtarief voor de 28 VLCC’s bedroeg in het vierde kwartaal afgerond 61.500 dollar, tegenover 31.650 dollar in het vierde kwartaal van 2014. Voor de 23 suezmaxschepen kwam dat cijfer uit op bijna 42.000 dollar. In 2014 was dat nog 24.250 dollar.
Het gemiddelde dagtarief voor het hele boekjaar bedroeg 55.055 dollar voor de VLCC’s (27.625 dollar in 2014) en 41.700 dollar voor de suezmaxschepen (23.400 dollar in 2014). Dat betekende dat het boekjaar 2015 een grand-crujaar was, met een recordomzet van 846,5 miljoen dollar (474 miljoen dollar in 2014). Euronav haalde een recordwinst van 350,1 miljoen dollar (2,25 dollar per aandeel), tegenover nog een verlies van 45,8 miljoen dollar in 2014 (-0,39 dollar per aandeel).
Fantastisch begin
Voor het eerste kwartaal van 2016 is al bijna de helft van de VLCC-capaciteit geboekt tegen een gemiddeld dagtarief van 75.000 dollar. Het management vindt de koersafstraffing dan ook fel overdreven en heeft 500.000 aandelen ingekocht tegen gemiddeld 9,525 euro. Het blijft werk maken van de verjonging van de vloot en gebruikt de stijging van de tweedehandswaarde van de schepen om oudere schepen te verkopen. In november werd de Suezmax Cap Laurent (bouwjaar 1998) verkocht voor 22,3 miljoen dollar, met een winst van 11,1 miljoen dollar. Dit kwartaal wordt de verkoop van de Famenne, een VLCC van 2001, afgerond voor 38,4 miljoen dollar.
Daartegenover staan de vier nieuwe VLCC’s die vorige zomer werden besteld (96 miljoen dollar per schip). De oplevering van de laatste drie VLCC’s is gepland in januari, maart en mei. De stijging van het orderboek is een aandachtspunt, maar met 21 procent van de VLCC-vloot is dat cijfer nog op een aanvaardbaar niveau, zeker als we rekening houden met de stijging van de vraag naar olie en de structurele veranderingen van de vaarroutes.
Fraai dividend
De aandeelhouders van Euronav mogen uitkijken naar een brutoslotdividend in de buurt van 1 dollar per aandeel. 2016 wordt mogelijk minder lucratief, maar tegen 6,5 keer de verwachte winst en een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) van 4,5 voor 2016 vinden we het aandeel koopwaardig.
Danny Reweghs
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier