Uber gaat in zee met laadpaalspecialist Electra

© Electra
Myrte De Decker
Myrte De Decker redacteur Trends

De Franse snellader Electra en het rittenplatform Uber worden partners. Met de samenwerking zet de laadpaalspecialist opnieuw een stap om de grootste speler in België te worden.

De overstap naar elektrisch rijden moet sneller. Daarom slaan het rittenplatform en de laadpaalspecialist de handen in elkaar. Chauffeurs van Uber zullen niet alleen snel en goedkoop kunnen laden aan de appelblauwzeegroene snelladers van Elektra, de bestuurders zullen ook een halfuur op voorhand een laadstation kunnen reserveren. Volgens het bedrijf kunnen wagens – afhankelijk van hun batterijvermogen – in twintig minuten tot 400 kilometer aan rijbereik bijladen.

“De chauffeurs van het rittenplatform willen hun werkdag zo efficiënt mogelijk doorbrengen”, zegt Louis-Charles Mosseray, algemeen directeur Electra BeNeLux. “Dankzij het stedelijke b2b-aanbod van Electra kunnen ze heel lang blijven rijden en verliezen ze zo weinig mogelijk tijd aan de laadpaal.”

Weg van de snelweg

Het partnerschap past in de strategie van de Franse snellader. In tegenstelling tot concurrenten als Fastned, dat laadpunten installeert aan snelwegen, kiest Electra voor de parkings van grootwarenhuizen en eetgelegenheden. Zo kondigde Electra in 2022 aan dat het tot 1.800 laadpunten zou installeren op de parkings van de supermarktketen Delhaize.

In mei van dit jaar kwam daar de restaurantgroep Colmar bij. In juni volgde ook de fastfoodketen Quick, waar de komende twee jaar 23 laadpunten zullen worden geïnstalleerd verspreid over de verschillende locaties. Na de eerste uitrolfase moeten er per jaar nog gemiddeld vier laadstations bijkomen. Daar zullen telkens gemiddeld zes en minimaal vier oplaadpunten aanwezig zijn.

Groeiambities

Volgens Mosseray zal Electra dankzij deze strategische keuze nog voor het einde van het jaar de grootste aanbieder van snellaadpalen in België zijn. De laadreus van de jonge Franse ondernemer Aurélien de Meaux heeft torenhoge groeiambities in heel Europa. Na drie jaar is het bedrijf actief in negen landen, waaronder ook Nederland, Spanje en Italië. Tegen 2030 mikt De Meaux op een operationeel park van 15.000 laadpunten op het hele continent.

Begin 2024 kondigde Electra nog een kapitaalronde van 304 miljoen euro aan, geleid door PGGM, een Nederlandse pensioenfondsverlener. Ook Bpifrance treedt toe via zijn Large Venture-fonds. Ook historische investeerders – Eurazeo , RIVE Private Investment, de SNCF-groep en Serena – nemen deel aan de ronde. In drie jaar tijd tikt de opgehaalde financiering zo af op bijna 600 miljoen euro.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content