Twee gezichten

© GF

In de autowereld is 2020 al meermaals ‘het jaar nul’ genoemd. Het wordt inderdaad het jaar van de waarheid voor veel merken. Vanaf dit jaar mag de gemiddelde uitstoot van alle auto’s die een merk over het hele jaar verkoopt nog maar 95 gram CO2 bedragen. Premiummerken zoals BMW, Mercedes en Audi proberen in de pas te lopen door heel veel modellen en versies aan te bieden die in de een of andere mate elektrisch rijden, van volledig elektrisch tot een plug-in of een gewone hybride, of minstens een milde hybride.

Het belet die premiummerken niet daarnaast ook nog modellen in het gamma te houden die de gemiddelde emissie hopeloos omhoogduwen, zoals deze SQ7 van Audi: een supersportieve versie van de grote SUV, met niet minder dan 435 paarden onder de kap en een uitstoot van 249 gram CO2 per kilometer, gemeten volgens de nieuwe WLTP-norm. Daarvoor zorgt een V8 turbodiesel met een inhoud van 4 liter. Het lijkt tegen de logica in te gaan, nu de knip op de CO2-emissie moet, maar dit is uiteraard geen model waarmee Audi volume zal maken. Temeer omdat de SQ7 peperduur is: onze testwagen kostte, opties inbegrepen, net geen 140.000 euro. Zijn missie is veeleer het technologische kunnen van de constructeur te etaleren en het dynamische imago van het merk te helpen voeden.

De SQ7 was al supersportief toen hij in 2016 werd gelanceerd. Hij kreeg nu een serieuze beurt, met naast een paar esthetische ingrepen ook tien paarden meer onder de rechtervoet. We accelereerden in amper 5 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur en merkten dat deze versie van de Q7 ondanks de hoogbouw indrukwekkend stabiel blijft in het snelle bochtenwerk.

Maar het meest raakten we onder de indruk van het comfort waarmee de grote SUV bij normaal rijgedrag zijn inzittenden transporteert. Daarmee heeft de SQ7 eigenlijk twee gezichten: hij is een asfaltbijter als je op het gas trapt, en een heerlijk reissalon als je rustig de autoweg op gaat. Dat kan met zeven personen aan boord, want op de optielijst staat een derde rij met twee stoelen die zich laten wegklappen in de koffervloer. Of hoe een sportwagen plots rijmt met een gezinswagen.

Audi SQ7

Motor

V8 turbodiesel, 3956 cc, 435 pk

Max. koppel: 900 Nm bij 1250-3250 t/m

Prestaties

Topsnelheid: 250 km/u

0-100 km/u in 4,8 seconden

Normverbruik: 9,5 liter/100 km

Testverbruik: 10,9 liter

CO2: 249 gr/km

Instapprijs

100.000 euro

+

Sportief en comfortabel

Heel duur

Drie keer DE SQ7

? Naast de turbo heeft de SQ7 ook een compressor die vooral in de lage toerentallen voor nog meer stuwkracht zorgt. Die wordt elektrische aangedreven door een batterij van 48 volt, die wordt opgeladen met de energie die vrijkomt tijdens het vertragen en remmen. Daarmee kan de SQ7 terecht een milde hybride worden genoemd. Al wordt het elektrische vermogen hier uiteraard niet in de eerste plaats gebruikt om minder te verbruiken, maar om de prestaties op te krikken.

? Met deze facelift kreeg de SQ7 ook de nieuwe interieurstijl van Audi mee. Daarbij hoort in dit segment een derde aanraakscherm helemaal vooraan op de middenconsole. Een leuke gimmick is dat je er met je vinger op kan schrijven.

? De Volkswagen-groep, waartoe Audi behoort, gebruikt het platform waarop de Q7 en dus ook deze sportieve versie gebouwd is, ook voor vier andere grote SUV’s van de groep: de Urus van Lamborghini, de Cayenne van Porsche, de Bantayga van Bentley en de Touareg van Volkswagen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content