Top in landbouw

Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Het Zwitserse Syngenta is de wereldmarktleider in gewasbescherming. Het aandeel heeft het voorbije jaar vlak gepresteerd en is daardoor weer aantrekkelijk geworden.

Syngenta ontstond in 2000, toen de farmareuzen Novartis en AstraZeneca hun agribusinessactiviteiten samenvoegden. Het bedrijf is ook bij ons bekend, omdat het vorig jaar het Gentse Devgenovernam. Syngenta is internationaal de uitdager van Monsanto. Terwijl de Amerikanen de wereldwijde marktleider zijn in zaden, is Syngenta het nummer één in gewasbeschermingsmiddelen. Het produceert een gamma van selectieve en niet-selectieve onkruidverdelgers, middelen tegen schimmelziekten en insecticiden. De gewasbeschermingsproducten leverden in het derde kwartaal een omzet 2,3 miljard dollar op, of 79 procent van de groepsomzet. In zaden is Syngenta elk jaar van het afgelopen decennium gegroeid met gemiddeld 15 procent. In dat segment focussen de Zwitsers vooral op maïs en sojabonen. Ze hebben vooral succes met zaad voor triplestackedmaïs, een combinatie van genetisch gemodificeerde maïs met een ingebouwde resistentie tegen twee belangrijke onkruidverdelgers.

Syngenta staat erg sterk in Zuid-Amerika, dat wordt beschouwd als de meest beloftevolle regio voor de landbouw. De groep realiseerde in dat continent in het derde kwartaal een groei van 11 procent tegenover dezelfde periode in 2012 (zelfs 17 % zonder wisselkoerseffecten). Daarmee houdt ze haar groei met gemiddeld 16 procent van de voorbije vijf jaar aan. In Azië en Oceanië groeit Syngenta minder snel: 2 procent in het derde kwartaal, 9 procent zonder wisselkoerseffecten en gemiddeld 10 procent over de voorbije vijf jaar. In veel segmenten is Syngenta het nummer één of twee van de wereld. Het heeft sterke groeiers zoals Durivo, een insecticide waarvan de verkoopin Brazilië in de periode januari-september is gestegen met 70 procent, en is verdrievoudigd in de Verenigde Staten tegenover dezelfde periode in 2012. De nieuwe producten die de voorbije vijf jaar op de markt kwamen, hebben dit jaar na negen maanden al bijna 400 miljoen dollar opgeleverd, tegenover ‘amper’ 20 miljoen dollar in 2009.

CEO Michael Mackwil tegen 2020 een jaaromzet van 20 miljard dollar halen. Ter vergelijking: in 2012 boekte Syngenta een omzet 13,4 miljard dollar. Met een verwachte winst van 21 dollar (20 Zwitserse frank) per aandeel voor 2013 en 24,5 dollar (22,8 Zwitserse frank) voor 2014 betalen beleggers ruim 18 en 16 de verwachte winst voor dit en volgend jaar. De verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) voor 2014 bedraagt 11. Dat zijn meer dan gemiddelde waarderingen, maar de perspectieven van Syngenta op lange termijn zijn uitstekend. Het aandeel heeft het voorbije jaar vlak gepresteerd en is daardoor weer aantrekkelijk geworden. Daarom vinden we het koopwaardig.

DANNY REWEGHS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content