Toasten op de euro
Op de Dag van de Klant op 22 september zult u bij menig winkelier een gratis euroglas krijgen aangeboden. Kijk vooral even naar de opdruk. Heeft Deco Print gemaakt.
Het was in 1994 bittere ernst voor Christiaensens. Met een startkapitaaltje van een paar miljoen frank begon hij in een klein schuurtje. De 38-jarige Christiaensens is nu zaakvoerder van een glas- en porseleindecoratiebedrijf met vestigingen in Meer en Roemenië, met elk achttien medewerkers. De vestiging in Roemenië dateert van mei en is opgezet om de handenarbeid die gepaard gaat met het bedrukken van glas voor haar rekening te nemen.
Vandaag draait Deco Print een omzet van ongeveer 3,1 miljoen euro (125 miljoen frank) en produceert het 30.000 tot 40.000 stuks per dag. Dat zijn ongeveer 10 miljoen bedrukte glazen per jaar die de fabriek in Meer verlaten. Overigens is Deco Print volop in expansie. Het bedrijf heeft zopas het Nederlandse Hoogenhuis’Smit overgenomen, een sectorgenoot met elf personeelsleden, die echter ook blik en kunststoffen kan bedrukken. “Hoogenhuis’Smit vult onze activiteit in België goed aan. Nu beschikken we over het volledige proces van glasontwikkeling tot het bedrukte eindproduct.” Over de overnameprijs zwijgt hij zedig, het omzetcijfer van de Nederlandse firma rolt er wel vlot uit: 9,9 miljoen euro (400 miljoen frank).
Zoals de tatoeage van een kind
Het procédé om glas van een print te voorzien kan op twee manieren. Enerzijds heb je de transferdruk, waarbij het logo via een sticker op het glas wordt aangebracht en daarna ingebrand. Een beetje te vergelijken met de drukstempels die kinderen als neptatoeage op hun armen zetten. Een andere manier is zeefdruk, waarbij rechtstreeks op het glas wordt gedrukt. Overigens enkel voor industriële klanten, de particuliere markt is niet aan hem besteed.
“Dankzij de technologische evolutie verkrijg je fotografische kwaliteit. Maar welke techniek we ook gebruiken, we moeten steeds de keramische inkten laten inbranden, en dat is handenarbeid.” De ovens spelen een centrale rol in het inbakprocédé. Bij een temperatuur die varieert tussen 600 en 1100 graden Celsius worden de poriën van het glas geopend, waardoor de keramische inkten kunnen versmelten. Na een gecontroleerde afkoeling komt de materie opnieuw in haar reguliere toestand en zit het logo onverwoestbaar op zijn plaats. “Alleen agressieve zouten in vaatwasmachines kunnen de kleur aantasten en zelfs krassen veroorzaken. Maar het logo zelf zit voor de rest van de levensduur van het glas op zijn plaats,” weet Christiaensens.
Deco Print is het kleine broertje op de glasdrukmarkt. Andere spelers zijn Sadeco uit Herentals en Figor uit Nederland. Beide firma’s zijn twee keer zo groot als Deco Print, maar net daardoor is zijn bedrijf flexibeler. “Wij kunnen op relatief korte termijn inspelen op de vraag van de klant. En daarbij, we zijn dan wel kleiner, maar we beheersen de technieken even goed als zij.”
Een toenadering zit er niet meteen in, zo blijkt. “Achter Sadeco zit een financiële groep, Sofina, die tracht de markt in te palmen,” aldus Christiaensens. Maar blijkbaar slaapt hij op twee oren. Zijn klantenbestand oogt ook indrukwekkend, met namen als Interbrew, Unilever, Corsendonck en een rist Engelse brouwerijen. “Ze leveren hun logo via ISDN of cd-rom, en na twee dagen zijn wij klaar met de filmprint voor de zeefdruk. Voor grote runs mag je rekenen op een leveringstermijn van vier tot acht weken,” zegt Christiaensens.
En nu dus ook Unizo, met de euroglazen. Het is een set van vier verschillende glazen geworden, met op een speelse manier de conversietabel van zowel de euro als de Belgische frank erop. Zaterdag 22 september is het van u.
Lieven Desmet
Sinds mei heeft Deco Print een vestiging in Roemenië om de handenarbeid bij het bedrukken van glas voor haar rekening te nemen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier