Testaankoop-studie: hoe groter de bank, hoe ontevredener de klant

© Belga

De Belg is almaar minder tevreden over zijn bank, zo leert een bevraging van consumentenorganisatie Testaankoop . De banken scoren gemiddeld 65 punten op 100 qua tevredenheid, terwijl dat vier jaar eerder in dit onderzoek gemiddeld 70 op 100 was.

Desondanks veranderen mensen zelden tot nooit bank. “Velen hebben schrik van de administratieve rompslomp die bij zo’n overstap komt kijken”, aldus Testaankoop-woordvoerder Laura Clays. Volgens Testaankoop moet het daarom simpeler worden om van bank te veranderen. De consumentenorganisatie pleit voor een “overdraagbaar rekeningnummer” dat de klant meeneemt als hij van bank verandert.

Evenwicht zoek

Voorts vallen ook de lage scores van grootbanken als ING, BNP Paribas Fortis en Belfius op. ING haalt de laagste score (52 op 100). BNP Paribas Fortis en Belfius vervolledigen de top drie onderaan het klassement met scores rond de 60 punten. Sowieso hebben banken – en dan vooral grootbanken – al een tijd de publieke opinie tegen: denk aan de spaar­rentes die ze pas na forse druk verhoogden, en het ongenoegen over het sluiten van kantoren, aldus de krant.

In een gesprek met Trends bevestigde onlangs ook expert in financieel management professor Bjorn Cumps dat het evenwicht tussen het commercieel belang van banken en klantvriendelijkheid al enkele jaren zoek is. “Men heeft te veel het eigen belang van de bank laten wegen, en dat heeft het vertrouwen van de klant aangetast. Toen de banken moesten kiezen tussen winstgevendheid en klantenbeleving, hebben ze net iets te veel voor efficiëntie en rendabiliteit gekozen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content