Test-Aankoop misleidde consument
(Belga) Test-Aankoop heeft online reclame gemaakt die ‘misleidend’ is in de zin van de wet op de consumentenbescherming en de reclamecode van de Internationale Kamer van Koophandel. Dat heeft de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) beslist na een klacht van een consument, melden De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag.
Test-Aankoop prees een geschenk aan als een tablet-computer, maar in werkelijkheid was het een eenvoudig gadget, zonder touchscreen of wifi. Het consumententijdschrift heeft daarmee zelf de consument misleid, aldus de reclamejury JEP. De klager was ingegaan op het aanbod van Test-Aankoop om een tablet-computer te ontvangen bij het afsluiten van een nieuw lidmaatschap. Maar de tablet-computer in kwestie bleek die naam niet waardig. De JEP heeft heel wat opmerkingen over de marketingtechnieken van Test-Aankoop. Zo bleken de technische gegevens over de zogenaamde ‘tablet’ alleen in het Frans beschikbaar. De jury heeft Test-Aankoop verzocht om de reclame te wijzigen, of niet meer te verspreiden. De consumentenorganisatie kan nog in beroep gaan tegen de beslissing. Of dat zal gebeuren, is nog niet beslist, aldus De Standaard. Vorig jaar ontving de JEP twee klachten tegen de marketingpraktijken van Test-Aankoop, en in 2010 één klacht. (ANA)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier