Telecomklant beter beschermd bij betwiste factuur
Telecombedrijven kunnen minder snel de telefoon, de tv of het internet van klanten afsluiten wanneer een rekening niet op tijd betaald werd of er een betwisting is. Een eerste herinnering zal gratis moeten zijn en de klanten hebben bij onderbreking recht op een minimumdienst van zowel telefoon als internet. Dat heeft minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) beslist.
Volgens de minister krijgt de Ombudsdienst voor Telecommunicatie vaker klachten van abonnees die foute bedragen aantroffen op hun factuur, bijvoorbeeld voor betaalsms’en of betalingen via apps. “De Ombudsdienst wees er ook op dat abonnees onder druk werden gezet om betwiste bedragen toch te betalen door te dreigen met het onderbreken van de volledige dienstverlening”, aldus De Croo. “Met de nieuwe regels zorgen we voor een betere bescherming van de telecomconsument.”
Vanaf 1 juli moet de eerste schriftelijke herinnering bij niet-betaling gratis zijn, de volgende mogen maximaal 10 euro kosten. De klant moet minstens één schriftelijke herinnering gekregen hebben alvorens hij kan worden afgesloten, en tijdens een onderbreking moet er een minimumdienst voor telefonie en internet zijn. Reactivering mag hoogstens 30 euro kosten.
“Wanneer een operator de nieuwe regels niet naleeft, vervallen alle aangerekende kosten en interesten voor de abonnee en heeft die ook recht op een kosteloze reactivering van de dienst”, voegt De Croo nog toe.
Tot nu toe betaalde je voor een eerste herinnering 10 euro bij Telenet en 15 euro bij Proximus. Bij Orange is de eerste herinnering al langer gratis, zegt een woordvoerster van het bedrijf. Indien een klant niet binnen de vijftien dagen betaalde, kon de operator de dienstverlening stopzetten, zo zei Simon November, de woordvoerder van Test Aankoop, zaterdag in Het Laatste Nieuws. Volgens November wordt er ook gewerkt aan een maatregel om klanten financieel te vergoeden na pannes van minstens 12 uur.