Te dure luxe
Het aandeel van de Franse luxegigant LVMH reageerde positief op de aankondiging van de jaarcijfers. Maar de waardering heeft stilaan haar piek bereikt.
De jaarresultaten over 2015 overtroffen de gemiddelde verwachtingen van de analisten. Het aandeel had de voorbije maanden sterk geleden onder de groeivertraging in Azië en onder het terrorisme in Europa, dat het toerisme heeft aangetast. Maar de vierdekwartaalcijfers lieten zien dat het pessimisme overtrokken was. De organische omzetgroei – zonder overnames of desinvesteringen – bedroeg 5 procent. Dat was beter dan de analistenconsensus van 3,9 procent. Over het volledige boekjaar dikte de omzet aan met 16 procent tot 35,7 miljard euro (6 % organisch).
Sterke resultaten
Vooral de grootste en rendabelste divisie, Mode en lederwaren, verraste aangenaam. De afdeling met topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo levert 35 procent van de omzet en 53 procent van de bedrijfswinst (ebit). Vorig jaar ging ze vooruit met 14 procent, waarvan 4 procent organische groei. De organische groei in de laatste drie maanden bedroeg 3 procent. Dat was beter dan verwacht.
De andere divisie met een hoge winstmarge is Wijnen en sterke dranken, met de topmerken Moët & Chandon, Dom Pérignon, Veuve Cliquot, Château d’Yquem en Hennessy. De omzet klom vorig jaar met 16 procent, waarvan 6 procent organisch. De afdeling haalde vooral sterke verkoopresultaten in de Verenigde Staten, maar ook in Europa en Japan. In de tweede helft van 2015 ging ook de verkoop in China vooruit.
Zonder prognoses
De afdeling Selectieve retailing omvat, behalve de Sephora-winkels, vooral de DFS Group, de grootste luxeketen voor het reizigerspubliek met ruim 1100 winkels. Die divisie is al enige tijd een van de sterkste groeiers in het concern. De omzet ging vorig jaar vooruit met 18 procent (5 % organisch). De omzet van Selectieve retailing nadert met rasse schreden op die van Mode en lederwaren (11,2 miljard tegenover 12,4 miljard euro. Wel is er nog een groot verschil in rendabiliteit (ebit van 0,9 miljard tegenover 3,5 miljard euro voor Mode en lederwaren).
De cijfers van de resterende divisies, Horloges en juwelen (met topmerken als TAG Heuer, Zenith en Hublot) en Parfums en cosmetica (met merken als Parfum Christian Dior, Guerlain en Parfums Givenchy) vielen best mee, met een stijging van respectievelijk 19 procent (waarvan 8 % organisch) en 15 procent (7 % organisch). Maar hun gewicht in de groepswinst is vrij beperkt: 6,5 procent voor Horloges en juwelen, en 8 procent voor Parfums en cosmetica.
LVMH verhoogde zijn dividend met 11 procent tot 3,45 euro bruto per aandeel. Daarmee geeft het management, onder leiding van CEO Bernard Arnault, aan dat het met vertrouwen naar de toekomst kijkt. Concrete prognoses voor dit jaar gaf LVMH niet. Wel blijft het mikken op groei, ondanks de economische onzekerheid en de forse wisselkoersschommelingen.
Winst nemen
Tegen 19 keer de verwachte winst voor 2016 en tegen 10 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) denken we dat de waardering stilaan een piek heeft bereikt. Nog meer negatieve verrassingen uit China zijn niet uit te sluiten. Geleidelijk aan winst nemen is de boodschap.
Danny Reweghs
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier