Tafelen met Toots en Hooverphonic

Lieven Desmet Lieven Desmet is redacteur bij Trends.

De entree van de Albert Hall ademt discrete stijl. Binnenin de stijlvolle art-decotempel in het hartje van Brussel heerst een gezellige drukte. De champagne is fris en sprankelend, de menukaart op de tafels klinkt beloftevol, en de avond wordt afgezoomd met een uniek privé-concert van de Belgische trots Hooverphonic. Welkom in de Groove Club.

Info: [Gru:vi] Creations, Hengstenberg 163, 3090 Overijse, tel. 02 306 93 50, fax: 02 253 68 91.

Albert Hall, Waversesteenweg 649-651, 1040 Brussel, http://www.albert-hall.com

New York heeft zijn Blue Note, swinging Londen zijn Ronnie Scott’s, dus kon Brussel niet onderdoen. De Groove Club ademt, alle nuances in acht genomen, dezelfde stijlvolle en tijdloze grandeur. Zoek echter niet naar het adres, want in tegenstelling tot zijn illustere voorbeelden, is de Club een gelegenheidsproject, bedacht door het duo Peter De Groef (45) en Filip Naudts (31) van [Gru:vi] Creations ltd.

“Vanuit puur zakelijk standpunt beogen we met de Groove Club een evenwicht tussen entertainment, gastronomie en tijd, om zo de professionele relaties te personaliseren binnen een gezellig kader,” zegt Filip Naudts.

Intussen staan we gezellig te keuvelen met een glaasje Perrier Jouët Grand Brut in de hand. Het sprankelende godendrankje zal ons de hele avond vergezellen.

De Albert Hall in Brussel is de ideale partner om de clubsfeer te creëren die onontbeerlijk is voor het concept. Het art-deco-interieur van de Roseland Room baadt in zachte kleuren die het ballroom-gehalte versterken. Vanop de mezzanine zien we hoe het publiek, zo’n 320 man, zachtjes binnenstroomt. De ruimte heeft een capaciteit van makkelijk 350 personen. “Maar we willen niet dat de mensen als haringen in een ton zitten,” legt Naudts uit.

Bij het eerste gerechtje, een sushi van zalmtartaar en citroenmelisse, schetst Naudts de ontstaansgeschiedenis. “De Groove Club zag het levenslicht in november 2001, met Toots Thielemans als eerste artiest.” Na het adellijke ketje met de mondharmonica waren ook Philip Catherine, Jo Lemaire, Viktor Lazlo of Jasper Steverlinck met de pianobroers Kolacny al te gast in de Groove Club. “Maar in plaats van louter de naam van de artiest centraal te stellen, streven we naar onverwachte combinaties of pakkende optredens. De avond moet een onvergetelijke ervaring zijn.”

Intimiteit

Onvergetelijk vooral voor uw zakenrelatie, want tenslotte is het daarom allemaal te doen. “Mijn klanten waren alvast in de wolken,” zegt Alain Vercammen, commercieel directeur van Athlon Lease. “Het gebeuren heeft cachet, door zijn beperkt karakter. En hoewel je daar met zo’n 300 man samen zit, blijft het intiem.”

We zijn toe aan de op zijn vel gebakken snoekbaars met kappertjesmousseline. Vanavond is het een beetje een atypische Groove Club, want Hooverphonic zal straks in één ruk optreden, wegens “geplaagd door een familiale mineure gebeurtenis”, zo laat de perfect tweetalige gastheer en ceremoniemeester Kurt Van Eeghem weten. “Normaal wordt het optreden opgesplitst in drie delen,” legt Filip Naudts uit. “Zo heb je mooi de tijd om met elkaar te praten. En blijft er toch voldoende ruimte voor het entertainmentgedeelte.”

Bedrijfsarrangementen slorpen vaak een flink deel op van het budget, terwijl de return on investment iets moeilijker te lezen is dan het bedrag op de rekening die u gepresenteerd krijgt. “Vandaag zijn er talloze viparrangementen, maar weinige linken zich echt aan de bedrijfswereld,” meent Peter De Groef, die in een vorig leven nog sales & marketing director was bij de evenementengroep Music Hall. “Men komt vaak niet verder dan een glaasje champagne, een hapje, een voorstelling en dat is het. Onderweg naar huis begint het je dan te dagen dat je eigenlijk geen echte conversatie hebt kunnen voeren met je zakenrelatie. In het beste geval heb je een fijne avond beleefd.”

Jos Derekx, key account manager bij DHL International, ziet het als volgt: “Vanuit de visie van sales en marketing is het rationele contact zeer belangrijk. Je kan scoren op het vlak van kwaliteit en prijs, maar van primordiaal belang bij een verkoop is de relatie. En het concept van de Groove Club beantwoordt aan die behoefte. Je stapt uit het dagelijkse circuit, en je krijgt volop de mogelijkheid om op een sociaal aangename manier elkaar beter te leren kennen.”

Exclusief

Het systeem bij de Groove Club is vrij simpel. U ‘koopt’ met uw bedrijf een of meerdere tafels (zes, acht of tien personen), voor 260 euro all in. De gasten krijgen een persoonlijke invitatie in de bus.

“Momenteel hebben we zo’n zestig bedrijven die min of meer als vaste klant kunnen worden beschouwd,” zegt Filip Naudts. “Ze waren er al bij die eerste keer met Toots Thielemans, toen nog in De Met in Vilvoorde.” Intussen is het evenement die zaal ontgroeid, al waken de organisatoren er minutieus over dat het geen massagebeuren wordt.

Terwijl we proeven van de gebraden lamskoteletjes met een sausje van tapenade en een zuiders groentetorentje merken we de Belgische modeontwerpster Kaat Tilley op. Zij werd aangezocht door de mannen van de Groove Club om de hostesses aan te kleden, en dat deed ze in de haar zo kenmerkende stijl. “Het zijn dergelijke details die moeten bijdragen tot het exclusieve gebeuren. Exclusief maar niet elitair,” beklemtoont Naudts.

Dan dimmen de lichten, en is het tijd voor Hooverphonic. De band wordt voor de gelegenheid versterkt met enkele strijkers, die de melancholie in de nummers nog benadrukken. Frontdame Geike Arnaert slorpt met haar vocale kwaliteiten alle aandacht van het aanwezige publiek op. Toch ontgoochelde het langgerekte optreden van de groep Willy Van Mechelen, sales director van Oracle, enigszins. “Met alle respect, maar het duurde mij te lang. De formule van kortere optredens ligt mij beter, en past beter bij het concept,” meent Van Mechelen, die al verscheidene Clubs heeft meegemaakt. “Het is een totaal ander publiek dan op een sportevenement,” merkt Van Mechelen op. “Al moet je er wel over waken dat je de juiste mensen meeneemt naar een dergelijk gebeuren.”

Het woord juist slaat niet op de elitaire invulling van het begrip, leert ons bij navraag. Van Mechelen: “Wij proberen de affiniteiten te kennen van onze klanten en houden daar terdege rekening mee. Iemand kan enorm gecharmeerd zijn door opera, terwijl een ander daar totaal geen boodschap aan heeft.”

Ook Eric Van Esbroeck, directeur van het milieulab Fibrecourt, poogt vooraf een duidelijk profiel te hebben van zijn klanten. “Op basis daarvan kan je inschatten of ze hier wel een behoefte aan zullen hebben.” Daarenboven merkt Willy Van Mechelen nog een detail op. “De Groove Club is op het vlak van linguïstiek neutraal. Niet onbelangrijk in ons landje.”

Na het gesmaakte optreden is het tijd voor het dessert, een piramide van bittere chocolade met sinaastoets. En bij de mokka komt naar keuze nog een Ballantines Pure Malt, Courvoisier XO of een Tia Lusso.

“Alleen jammer dat je niet echt kan blijven hangen,” aldus Willy Van Mechelen. “Maar voor de rest niks dan lof voor dit concept. Het is de ideale combinatie van entertainment, gastronomie en de mogelijkheid tot dialoog met prospecten of klanten.” Al waarschuwt hij ook om het aantal Groove Clubs niet op te trekken. “Ik kan me voorstellen dat het aanlokkelijk is, zeker als het goed loopt. Maar een deel van de charme van het concept is het unieke karakter.”

De Justus van Maurik, een aromatische sigaar, rondt het geheel af en zorgt voor een licht loungegevoel. Of is het toch de rook die naar ons hoofd stijgt?

Lieven Desmet

Toots Thielemans, Philip Catherine, Jo Lemaire, Viktor Lazlo en Jasper Steverlinck met de pianobroers Kolacny waren al te gast in de Groove Club.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content