Superlatieven
Voor zijn niet geringe prijs biedt de BMW K1200 RS wel topkwaliteit en een pak rijplezier.
Wie een kleine 600.000 frank te besteden heeft, kan daar bijvoorbeeld een leuk autootje mee kopen maar ook één van de betere motorfietsen, zoals een BMW K1200 RS. Het is natuurlijk geen geringe investering, maar die tweewieler biedt wel een pak rijplezier.
Tot voor kort had BMW in zijn gamma een sportieve 1100-uitvoering van de viercilinder in lijn. Op de IFMA-beurs in Keulen stelde men een 1200-versie voor : niet zomaar een wat uitgeboorde variant, maar een totaal nieuwe krachtbron. Met zijn 1171 cc is dit motorblok het grootste en het krachtigste uit de geschiedenis van het Beierse merk. Het ding levert 130 pk, waarmee BMW voor de eerste keer over de grens van 100 pk gaat.
Dat vermogen is niet het enige vermeldenswaardige : de motor is uitgerust met een elektronisch geregeld koudstartsysteem (dus geen choke meer), met twee geregelde driewegkatalysatoren, met ABS en met de telelever-voorvering (onder de tank zit een centrale schokdemper die een sterk anti-duikeffect geeft). Voor het eerst heeft BMW gebruik gemaakt van een koker- in plaats van een buizenframe. Bovendien heeft de K1200 RS een fraaie vormgeving.
Al die technische gegevens zijn wel mooi, maar de vraag is hoe de motorfiets rijdt. Op het eerste gezicht lijkt de K1200 RS een hele handvol. Opzij bekeken ziet-ie er slank uit, maar bij het opstappen schijnt de machine enorm (vooral hoog). Als je er eenmaal op zit, verdwijnt dat gevoel. De zit is goed, niet extreem sportief en zelfs aanpasbaar.
De motor boezemt direct vertrouwen in ; binnen de kortste keren zit je bij snelheden die, middels al dan niet bemande camera’s, smakken geld kunnen opleveren voor de staatskas. Het maakt bijna niet uit of je nu in vierde, vijfde dan wel zesde versnelling rijdt : power is er altijd volop. Bij 5000 toeren kan je in zesde “rustig” 150 km/u karren het rode gebied begint pas bij 9000 toeren. Volgens de fabriek bedraagt het verbruik 5,8 liter per 100 km (bij 120 km/u) ; wij becijferden dat op 6,25 liter.
De remmen zijn meer dan efficiënt en de wegligging is ronduit goed. Zelfs op bochtige wegen kom je met de K1200 RS vlot uit de voeten : je voelt nauwelijks dat je met een knaap van 285 kilo onderweg bent. In langzaam fileverkeer is het vrij hoge gewicht wel merkbaar. De berijder zit goed beschermd achter de stroomlijnkuip die één geheel vormt met tank en zitting. Het ruitje is in de hoogte verstelbaar, maar veel verschil maakt dat niet.
De BMW K1200 RS is geen extreme sportmotor. Het blijft een dilemma : is dit nu een sportieve toermotor of een toeristische sportmotor ? Eén ding is zeker : het is een fijne motorfiets die vrijwel uitsluitend in superlatieven te beschrijven valt. Helaas geldt dat ook voor de prijs.
AD VAN POPPEL
BMW K1200 RS Op het eerste gezicht een hele handvol.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier