Studenten rekruteren studenten

Lieven Desmet Lieven Desmet is redacteur bij Trends.

Bedrijven gaan steeds vaker hun nieuwe krachten op de schoolbanken zoeken. Drie studenten besloten om de wereld op zijn kop te zetten, en richtten zelf hun selectiebureau op. Katapults is een firmaatje zonder geld maar met tonnen branie.

De krapte op de arbeidsmarkt heeft zo haar voordelen voor studenten. Bedrijven zijn genoodzaakt om hun jonge medewerkers al binnen de Alma Mater te zoeken. Het idee om die embryonale kennis binnen te halen en zelf verder te vormen, heet campus recruitment. In de sector van de informatietechnologie is de tactiek schering en inslag.

Maar waarom zou je als student zitten wachten tot een bedrijf door de hand Gods naar jou wordt gedreven? Is initiatief dan niet het sleutelwoord van het ondernemerschap? Drie laatstejaarsstudenten uit Antwerpen en Brussel trokken hun stoute schoenen aan en draaiden de rollen om: Katapults is een bedrijf van en voor studenten.

De drie oprichters, Filip Van Doorslaer, Sam Perneel en Stijn De Groef, respectievelijk student communicatie ( Erasmus, Brussel), rechten ( UIA, Antwerpen) en handelswetenschappen ( Ehsal, Brussel) willen getalenteerde studenten aan bedrijven linken. Het gaat om een erg pril initiatief. Het bedrijfje werd pas in juni opgestart, was vanaf september operationeel en hoopt tegen december de eerste studenten bij de deelnemende bedrijven te kunnen plaatsen. Het opstartkapitaal bestaat volledig uit eigen privé-middelen; alles gebeurt voor 100% in eigen beheer. Wat de toekomst brengt, is onzeker. Het trio hoopt het bedrijfsleiderschap vlotjes te combineren met een licentiaatsverhandeling en een blokperiode. Over een eigen omzet ‘moeten ze nog eens nadenken’. Tijdens de opstartfase betalen ze zichzelf alvast geen loon uit. Maar wie ligt wakker van geld als hij het jonge vuur in zich voelt, en ambitieus is op de koop toe?

Alleen bestaat het risico dat de belangrijkste troef van het bedrijf ook de grootste handicap is. De unieke uitgangspositie – studenten rekruteren studenten – is misschien een primeur, maar als jongmens mis je de broodnodige sérieux om ernstig te worden genomen door de bijwijlen agressieve vacaturemarkt.

Sterke partners

“Katapults is ontstaan uit een zekere vorm van frustratie,” zegt Stijn De Groef. Enerzijds ergerden we ons aan de profileringsdrang van sommige bedrijven tijdens hun campagnes om pas afgestudeerden te lokken. Het leek ons meer om imagebuilding te gaan dan om een ernstige manier om mensen aan te trekken. Anderzijds voelen we ook dat er een drempel bestaat om na het afstuderen in het bedrijfsleven terecht te komen. De leerstof op zich is niet voldoende om te kunnen meedraaien of om concrete projecten op te zetten.”

Het firmaatje is actief op de universiteiten en hogescholen van Leuven, Brussel, Gent, Antwerpen, Kortrijk, Diepenbeek, Bergen, Luik en Namen. Om de studenten over het hele land te bereiken, roepen ze de hulp van twaalf zogenaamde Katapults Field Managers (KFM) in. Het gaat om studenten die door de oprichters werden geselecteerd om op de diverse campussen als aanspreekpunt voor Katapults te werken. Ze werden gekozen op basis van hun contacten binnen het studentenleven en hun persoonlijkheid. Ze zijn de ogen en oren van Katapults op de hogescholen en universiteiten en briefen de oprichters over interessante kandidaten en evenementen.

Voor de uitbouw van het project vallen de stichters op drie partners terug. Smartizens levert het materiaal voor de website ( www.katapults.com). Job@ zorgt voor de nodige aandacht in de media. “Met hun knowhow en hun visie besteden ze meer dan alleen maar een mediabudget aan ons,” aldus Van Doorslaer.

De Witte & Morel stapte in het project om de selectiecriteria op poten te zetten. “We zijn een wezenlijk technisch partnership aangegaan omdat we in dit project geloven,” zegt Marc Timmerman, human resources manager bij De Witte & Morel. “Maar alleen kunnen ze dit niet, daarom helpen we hen met technisch advies en actieve coaching.”

Inspiratie bij Kinepolis

Het systeem werkt als volgt. Eerst kunnen studenten zich op de site van het bedrijfje registreren. Daar wordt hen gevraagd naar studierichting, interesses en de vrije tijd die ze voor een job kunnen uittrekken. Katapults gaat dan op zoek naar een stageplaats, vakantiejob of een functie als werkstudent. De kansen om werkervaring op te doen die verder gaat dan hamburgers bakken, worden zo een stuk groter.

Uit die pool van kandidaten worden studenten geselecteerd voor een selectieproef. Op die manier worden de capaciteiten aan de verwachtingen gelinkt, want het is de bedoeling dat beide partijen er beter van worden. Sam Perneel: “We willen naast de student ook het bedrijf selecteren. De strategie, de structuur en vooral de bedrijfscultuur zijn belangrijk. Zo stellen we een eisenprofiel op voor de job en gaan we op zoek naar de perfect match tussen bedrijf en student.” Een student rechten kan zo bij een groot advocatenbureau terecht, of een taalkundige bij een spraaktechnologiebedrijf. Op die manier krijgt hij een kans om ervaring op te doen in zijn vakgebied, én ervoor betaald te worden. “En als het even meezit, wordt de stageplaats de toekomstige werkgever.”

Alles wordt via de normale wettelijke normen geregeld. De studenten krijgen dus een loon uitbetaald volgens de gangbare normen. Voor stages mag geen loon worden betaald, voor een vakantiejob of werkstudent dan weer wel.

Hilde Haems, human resources manager bij Loeff Claeys Verbeke, gelooft in de plannen. “Dit lijkt ons een zinvolle ervaring voor beide partners. We leren de jonge potentials kennen en bieden ze in ruil een inhoudelijk boeiende ervaring aan. Een student rechten kan uiteraard niet zelf een zaak afhandelen, maar hij kan hier wel een schat aan ervaring opdoen.”

Het idee voor het project vonden de stichters bij Kinepolis. De bioscoopgigant werkt voor zijn marketing met student brand managers – jongeren die door het bedrijf worden geselecteerd om onder meer in het studentenmilieu te polsen naar wat aanslaat. De Groef: “Via die ‘student brand managers’ kregen ze een goed zicht op de studenten en hun werkverwachtingen. Zo konden ze tijdens hun rekruteringscampagnes op die behoeften inspelen.”

Natuurlijk is er meer nodig dan een idee om een bedrijf op te richten. Een steekkar, bijvoorbeeld, en die vond Katapults in de figuur van Jo Lernout van Lernout & Hauspie. “We legden hem op een seminarie onze plannen voor. Tot onze verbazing zag hij er meteen iets in. Hij spoorde ons aan om het idee verder uit te werken, en beloofde actieve medewerking als het goed was.”

“Hun concept sloot aan bij ons beleid om ervaringskansen aan te bieden, dus zijn we er onmiddellijk in meegegaan,” zegt Pierre Eggermont, human resources manager bij L&H. “We hebben zelfs de hele ontwikkeling mee helpen opzetten. De meerwaarde in dit project is toch wel de aaneenschakeling van werkstudent, vakantiejob en stage. Op die manier hebben beide partners iets aan een samenwerking. Het is niet prioritair om die werkstudenten uiteindelijk een job aan te bieden, maar het is uiteraard een mogelijkheid.”

Ook Real Software stapte in de boot. Het is al aanwezig op de campussen om talent te rekruteren, en heeft zo zijn eigen redenen om mee te werken. “We zien dit als een combinatie met onze andere marketingtools. Dit project heeft een toegevoegde waarde: die jongens weten wat er binnen dat segment leeft. Maar we gaan niks overhaasten, er wordt een maandelijkse evaluatie voorzien. En afhankelijk van de communicatie en het vlotte verloop zien we wel,” zegt HRM-verantwoordelijke Iris Vanderveken.

Concurrentie zit niet stil

De jongste maanden zijn er wel meer campus-recruitmentprojecten gelanceerd. Naast Katapults is er bijvoorbeeld het prille Jobstarters van Unique Interim. Maar, zegt Murielle Van Berkom, Unique mikt meer op laatstejaarsstudenten. “We willen laatstejaars en pas afgestudeerden een duidelijke service aanbieden. We vertellen hen waar ze rekening mee moeten houden, hoe je solliciteert, en uiteraard kunnen ze via onze kantoren een eerste werkervaring opdoen. Op die manier linken we die studenten aan bedrijven.” Het verschil met Katapults zit volgens het bureau in de opvolging. Van Berkom: “Ik denk dat we meer inhoud bieden, een meer gericht toekomstperspectief en zeker een planning op langere termijn mogelijk maken.”

Een andere speler die klaarstaat om in dezelfde vijver te gaan vissen, is het jonge rekruteringsbedrijf StepStone. “Jong voor België misschien, maar we zijn al sinds 1996 actief in Europa,” zegt sales- en marketingdirecteur Jan Heiremans. “We willen jobhoppers en carrièremensen bereiken. Maar we mikken ook op studenten, via onze StepStone Preview. Dat is een extra tool om te rekruteren via een on-lineselectie, om zo een competente kandidaat aan een bedrijf te koppelen.”

Studenten zijn er genoeg, maar dreigt de markt met al die selectiebureaus niet verzadigd te raken? Heiremans vermoedt dat er op termijn plaats zal zijn voor een tweetal spelers, de rest zal pan-Europees opereren. “Het is een erg competitieve markt en je zal de nodige middelen moeten hebben om mee te spelen. Volgens mij ontbreekt het de jongens van Katapults net daaraan. Ik geloof niet dat de troef dat ze zelf nog student zijn, zal spelen.” Ook Unique Interim verwacht een saturatie. “Ik denk dat er over een jaar of twee een zekere marktcorrectie zal ontstaan. Studenten zien op de duur niet meer door het grote aanbod heen,” zegt Van Berkom. Katapults heeft volgens haar wel het voordeel dat het meer thuis is in de jongerencultuur. Het kent de doelgroep immers van binnenuit.

Pierre Eggermont gelooft erin dat Katapults duidelijk informatie kan overbrengen over de specifieke functies. Het staat heel dicht bij de studentenbeweging en stapt niet vooringenomen naar de bedrijven.

LIEVEN DESMET

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content