Strengere sancties voor verzekeringsmaatschappijen met te lange antwoordtermijnen

Minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) -- Foto door JAMES ARTHUR GEKIERE/BELGA MAG/AFP via Getty Images

Er komen strengere sancties voor verzekeringsmaatschappijen die te lange antwoordtermijnen hanteren. Een wetsvoorstel daarover van minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) krijgt vrijdag groen licht op de ministerraad.

Uit het jaarverslag 2022 van de Ombudsman Verzekeringen blijkt dat 31 procent van de klachten gaat over bereikbaarheid, en dan vooral over de tijd die verzekeringsmaatschappijen nemen om schadeclaims af te handelen. “Dat is niet zomaar een indruk: de reactietermijnen van verzekeringsmaatschappijen zijn soms abnormaal lang”, zegt minister Dermagne.

Zijn voorstel moet zorgen voor een snellere afhandeling. Het verhoogt daarvoor de sancties wanneer verzekeringsmaatschappijen niet snel genoeg reageren. Die sancties voor te lange reactietijden zijn al bij wet voorzien, maar gelden momenteel alleen voor bepaalde verzekeringsbranches, zoals brand-, levens- en autoverzekeringen. Voor de zogenaamde ‘familiale verzekering’ en de ziekte- of ongevallenverzekering waren die sancties er tot nu toe niet.

Binnen drie maanden

Concreet zorgt het voorstel van minister Dermagne ervoor dat als de verzekeraar binnen drie maanden na de indiening van de schadeclaim geen aanbod doet voor een schadevergoeding, hij een aanvullend bedrag moet betalen aan de gedupeerde. Dat bedrag komt overeen met de wettelijke rente op het schadevergoedingsbedrag, berekend vanaf het moment dat de verzekeraar de termijn van 3 maanden overschrijdt tot het moment dat de gedupeerde een voorstel tot schadevergoeding ontvangt. De verzekeraar wordt ook bestraft als hij een voorstel doet dat duidelijk ontoereikend is.

Ook wanneer de verzekeraar de aansprakelijkheid, de schade of het feit dat het schadegeval gedekt is door de verzekeringspolis betwist, wordt het overschrijden van de antwoordtermijn gesanctioneerd.

Automatische sanctie

De sanctie wordt daarnaast automatisch, terwijl dat tot nu toe niet het geval was. Consumenten zullen de verzekeraar er ook aan kunnen herinneren dat de termijn is verstreken, bijvoorbeeld per aangetekende brief. Als er na het versturen van de herinnering na 14 dagen nog steeds geen beweging is, wordt er een boete van 300 euro per dag opgelegd, gerekend vanaf de datum waarop de herinnering is verstuurd. Wanneer de verzekeraar op de 15e dag reageert, gaar het dus om 14 maal 300 euro, of 4.200 euro.

Tot slot zullen polishouders die het slachtoffer zijn van diefstal sneller een schadevergoeding uitbetaald krijgen. Tot nu toe had de verzekeraar altijd de mogelijkheid om zijn voorstel uit te stellen in geval van diefstal.

Het nieuwe wetsontwerp wordt van kracht 6 maanden na publicatie in het Belgisch Staatsblad. (Belga)

Partner Content