Stellantis stopt productie waterstofvoertuigen

© Belga

De in Nederland gevestigde autofabrikant Stellantis zet zijn programma rond de ontwikkeling van waterstofmotoren stop. Dat meldt het concern woensdag. Bij Symbio, de fabriek die de techniek ontwikkelt, staan mogelijk 640 jobs op de helling.

Stellantis is houder van merken als Chrysler, Fiat, Peugeot, Maserati, Alfa Romeo en Citroën. Het bedrijf besloot in 2023 om in te zetten op waterstoftechnologie en nam een participatie van 33 procent in Symbio, waar ook Michelin en Forvia aandeelhouders van zijn. Het was oorspronkelijk de bedoeling om tegen 2026 50.000 waterstofmotoren af te leveren om tegemoet te komen aan het steeds groter wordende bedrijfswagenaanbod van Stellantis.

Maar woensdag maakt Stellantis bekend dat het de ontwikkeling van de technologie en de productie van waterstofauto’s stopzet. Hoewel waterstofwagens veel voordelen hebben (kleinere batterijen, grotere autonomie, korte laattijd) ten opzichte van klassieke elektrische wagens, zijn er ook ernstige nadelen aan verbonden. De technologie – en bijgevolg ook de voertuigen die erop gebaseerd zijn – is bijzonder duur. De laadpalen voor waterstofwagens zijn dat eveneens en blijven daardoor een zeldzaamheid in het straatbeeld.

‘Nichemarkt met weinig rendabiliteit’

Die nadelen worden door Stellantis dan ook expliciet aangehaald in de beslissing die woensdag op de website van het concern gepubliceerd werd. “De markt van waterstofwagens blijft een nichemarkt, met weinig rendabiliteitsperspectieven op middellange termijn”, zegt COO Jean-Philippe Imparato. De Franse overheid investeert nochtans miljarden in de ontwikkeling van waterstoftechnologieën.

De andere aandeelhouders van Symbio reageren aangeslagen op het nieuws. Michelin noemt de beslissing van Stellantis “onverwacht en bruut” en zegt dat er geen overleg heeft plaatsgevonden over de stopzetting. “Stellantis heeft nochtans altijd de ambitie uitgesproken om pionier te zijn in die nieuwe markt”, klinkt het bij de Franse bandenproducent.

Volgens Forvia vertegenwoordigt Stellantis liefst 80 procent van de activiteiten van Symbio. “De intentie die Stellantis vandaag heeft uitgesproken, brengt directe en ernstige gevolgen met zich mee, zowel op financieel als op operationeel vlak, voor de toekomst van Symbio.” Bij Symbio werken 640 mensen. Het is nog onduidelijk wat er met hen zal gebeuren. Stellantis zegt woensdag wel dat het met de andere aandeelhouders in gesprek zal gaan “om de belangen van Symbio zo goed mogelijk te beschermen”.

Stellantis is niet het eerste bedrijf dat programma’s rond de ontwikkeling van waterstoftechnologie stopzet. Ook Renault haalde begin dit jaar de stekker uit zijn ambities, nadat de waterstofautofabriek van het bedrijf in de buurt van Parijs in februari failliet was gegaan. Toyota, Hyundai en BMW blijven wel nog in de technologie geloven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content