‘Spontane stakingsactie bij De Lijn wordt breed gedragen’
De spontane staking van de chauffeurs bij openbaarvervoermaatschappij De Lijn wordt erg breed gedragen in de provincie Antwerpen. Dat zegt de Algemene Centrale der Openbare Diensten (ACOD) maandagochtend, een onderdeel van de socialistische vakbond ABVV. Hoeveel chauffeurs er precies staken, is voorlopig niet duidelijk.
Eind vorige week leidde het sociaal overleg nog tot een akkoord bij De Lijn. “Toen wij met een aantal tegemoetkomingen zijn teruggekeerd naar onze achterban, bleek dat de mensen daar niet tevreden mee waren”, zegt secretaris Stan Reusen (ACOD). “We hebben hen uitgelegd hoe het er vanaf januari aan toe zou gaan, maar men ging niet akkoord. De actie van vandaag is dus een voortgezette actie.”
De Lijn kampt in Vlaanderen met een golf van spontane stakingsacties door onvrede bij het personeel. Er zijn de geschrapte ritten, de nieuwe werkroosters en de aloude technische defecten. Concreet is er nu onvrede over het nieuwe dienstenpakket dat vanaf januari wordt ingevoerd, de zogenaamde vierde fase van de basisbereikbaarheid. Elke regio zou daarbij zijn eigen problemen en oplossingen hebben. “In Vlaams-Brabant ziet het er bijvoorbeeld vrij goed uit”, zegt Reusen. “In West-Vlaanderen zijn er dan weer de problemen met de kusttram.”
Dinsdag en woensdag zal De Lijn verder overleggen met de vakbonden, al hopen ze bij ACOD om ook vandaag nog samen te kunnen zitten. “We zullen moeten zien welke tegemoetkomingen De Lijn nog wil doen, we weten waar de pijnpunten zitten”, besluit Reusen.
Een van de pijnpunten is dat alle diensten vroeger op een vast rooster stonden. Zo kenden de chauffeurs al hun uren en ritten op een bepaalde dag. Dat rooster wordt echter vervangen door een systeem waarbij er onder andere meer gesplitste dienstenuren moeten worden geklopt. Chauffeurs moeten dan een deel in de ochtend werken en een deel in de avond – zoals een service coupé in de horeca of een leerkracht met een lange middagpauze.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier