Spaanse klasse

Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Spanje kwam de voorbije jaren vooral negatief in het nieuws. Maar het land heeft ook parels van bedrijven. Een ervan is Inditex, dat zelfs deel uitmaakt van de Eurostoxx50-index.

Inditex, het bedrijf boven de kledingketen Zara, werd in 1963 gesticht door Amancio Ortega Gaona. In 1975 ging in het Noord-Spaanse La Coruña de eerste Zara-winkel open. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988 in Porto. Het jaar daarna werd een eerste vestiging in New York geopend. De beursgang volgde in het voorjaar van 2001 tegen 14,7 euro. Vandaag zijn er wereldwijd 1800 Zara-winkels, op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden in 87 landen.

Hoewel er afgerond 2 op de 3 euro omzet uit de Zara-winkels wordt gehaald, bestaat de groep uit acht merken — naast Zara zijn er Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home (bed- en badlinnen) en Uterqüe. Inditex heeft 6340 verkooppunten (+331 in het voorbije boekjaar) en ruim 128.000 personeelsleden (+8000).

Sinds zijn beursgang heeft Inditex elk jaar de winst van het jaar voordien overtroffen. Dat was ook het geval in het boekjaar 2013-2014 (afsluitdatum 31 januari). De omzet steeg met 5 procent, tot 16,72 miljard euro (+8 %, zonder wisselkoersverschillen; tegenover nog 8,2 miljard euro in het boekjaar 2005-2006). In de winkels die al meer dan een jaar open zijn, lag de omzet 3 procent hoger. Het nettoresultaat klom met 1 procent, tot 2,38 miljard euro (3,81 euro per aandeel, tegenover 3,79 euro in het boekjaar 2012-2013). Het dividend wordt zelfs opgetrokken met 10 procent, tot 2,42 euro per aandeel.

Het aandeel is de voorbije vijf jaar gestegen met 255 procent, terwijl de Ibex-index over die periode bleef steken op +29 procent en de Eurostoxx50-index op +52 procent. Daartegenover staat dat de koers de voorbije twaalf maanden kwakkelde door het lagere groeiritme: +2 procent voor Inditex, tegenover +28 procent voor de Ibex en +20 procent voor de Eurostoxx50. De aantrekkende verkopen (+12 % van begin februari tot midden maart) doen echter vermoeden dat die inzinking tijdelijk was. De winstprognose voor het boekjaar 2014-2015 bedraagt 4,29 euro per aandeel.

Inditex dankt zijn groei aan zijn flexibele zakenmodel, waarin het design, de productie, de logistiek en de verkoop perfect op mekaar zijn afgestemd. De groep speelt in op de laatste trends door de lancering van 36.000 nieuwe items per jaar. Twee à zes keer per week worden de winkels bevoorraad met de nieuwste items. Ze zijn gelegen op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Binnen 24 tot 48 uur worden bestellingen van winkels overal ter wereld geleverd. Inditex zet ook steeds meer in op onlineverkoop.

Tegen ruim 24 keer de verwachte winst voor 2015 en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 14 is het aandeel niet goedkoop. Maar Inditex kan zijn organische groei van minstens 10 procent nog jaren volhouden. Bovendien is het aandeel een achterblijver, dat zijn achterstand kan goedmaken als de conjunctuur aantrekt.Daarom is het aandeel koopwaardig.

DANNY REWEGHS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content