Snel en dorstig
Suzuki bracht dit jaar de sportieve TL 1000 S V-twin op de markt : een snelle jongen die evenwel nogal dorstig is.
Tot vorig jaar was de Italiaanse Ducati de enige zware sportieveV-twin op de markt. Voor 1997 kwamen echter ook Honda en Suzuki op de proppen met een V-twin. De machines kregen onmiddellijk grote belangstelling van pers en publiek.
Vergelijkingen met de Ducati werden snel gemaakt, maar de confrontatie op het circuit in de Superbike-klasse (waar Ducati al jaren aan een stuk de wereldkampioenschappen wegkaapt) is voorlopig uitgebleven. Daar vertrouwen Suzuki en Honda nog op viercilinders met een groot vermogen.
De Japanners vragen voor hun V-twins wel een lagere prijs dan Ducati. De Suzuki TL 1000 S bijvoorbeeld kost 399.900 frank, terwijl de Ducati 916 ruim boven de 600.000 zit.
De charme van een zware V-twin is niet alleen het grote vermogen, maar ook de stevige trekkracht bij lage toerentallen. De powerband is breed, zoals dat heet. Bovendien is zo’n machine vrij smal, wat de bestuurbaarheid ten goede komt.
De tweecilinder Suzuki TL 1000 S (acht kleppen) levert 125 pk bij 8500 toeren en is voorzien van elektronische brandstofinjectie. Het achterveerelement is gemonteerd naast de achterste cilinder ; op die manier kon het frame kort gehouden worden.
In de zomer werden alle verkochte exemplaren teruggeroepen, na klachten over het stuur dat op slecht wegdek uit de handen van de rijder sloeg. Vooral in de Engelse en Duitse motorbladen verschenen boze lezersbrieven. Suzuki antwoordde door alsnog een stuurdemper te monteren.
De TL 1000 S is heel snel en accelereert bijzonder vlot. Na een paar kilometer heb je al een vertrouwd gevoel, alsof je er alles mee kan doen. De zitpositie is sportief, te sportief zelfs voor het dagelijks verkeer. De stuurhelften staan redelijk laag en het zadel vrij hoog, zodat de druk op de polsen groot wordt bij lage snelheden.
Tijdens onze testweek bleek de TL 1000 S nogal dorstig te zijn : al na iets meer dan 150 kilometer kon er ruim 13 liter bij. Voor een motor is een verbruik van 8,5 liter per 100 kilometer aan de forse kant. Met een tank van 17 liter kunnen dus geen grote afstanden gereden worden. Verder bleek de motor veel warmte af te geven, vooral de achterste cilinder. Bij het wachten voor een verkeerslicht wil de temperatuur wel eens oplopen ; vooral bij warm weer is dat niet prettig.
AD VAN POPPEL
Suzuki TL 1000 S Een sportieve zware V-twin met groot vermogen en stevige trekkracht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier