‘Smile, je komt op YouTube’

Hans Hermans medewerker Trends

Belfius Bank heeft sinds de naamsverandering een uitgebreide YouTube-catalogus opgebouwd met reclamefilmpjes, waarschuwingsfilmpjes over phishing, persmededelingen van de CEO en lange didactische presentaties.

Een overzicht van geslaagde bedrijfsvideo’s op YouTube staat op Trends.be, klik op businesstips en scroll naar dit artikel.

Het BelfiusBe-kanaal op YouTube zorgt voor afwisseling in de interne en externe communicatie van de bank. De filmpjes zijn grappig en serieus, lang en kort, van boeiend tot saai. Trisha De Cuyper en Jan Lapeire van de audiovisuele communicatie van Belfius Bank zochten tijdens het Wintercheck-seminarie van de Belgische Vereniging voor interne Communicatie (BViC) de succestips in de jukebox YouTube.

1. Snel en gemakkelijk. YouTube is veruit de gemakkelijkste manier om video’s op te laden en door een groot publiek te laten bekijken en te delen. Je hoeft de IT-dienst niet lastig te vallen en je kan meer ingewikkelde IT-systemen omzeilen.

2. Lichte filmpjes zijn populairst. Als Barack Obama een presidentiële toespraak houdt, levert dat enkele duizenden kijkers op. Gaat het over Bo, de hond van het Witte Huis, dan schiet het aantal kijkers door het dak.

3. Maximum twee minuten. Het is een hele uitdaging om de aandacht van het publiek twee minuten vast te houden. Een didactische e-learning van 40 minuten kan nuttig zijn, maar spreekt slechts een beperkt publiek aan.

4. Varieer in onderwerpen. Bied verschillende thema’s en stijlen van filmpjes aan. Put uit de leefwereld van het bedrijf: reclame, productontwikkeling, productie, consulting, goede doelen, interne activiteiten, enzovoort.

5. Achter de schermen. Iedereen wil zien hoe het er intern bij een bekend bedrijf aan toe gaat. Met reportages over hoe de naamsverandering werd uitgevoerd kon de bank zowel intern als extern kijkers lokken.

6. Link naar Facebook en Twitter. “Op deze sociale media worden filmpjes bekeken en gedeeld”, zegt Jan Lapeire. “YouTube op zich trekt weinig kijkers.”

7. Ondertitel vooraf. Ondertitelen gaat soms sneller en goedkoper dan aparte filmpjes maken in twee of drie talen. Doe het tijdens uw montage. YouTube heeft een ondertiteltool, maar die is zeer beperkt.

8. Intern mag extern. YouTube is een open kanaal, wat geen nadeel hoeft te zijn. “De interne oppepper van de MIVB werd zo goed onthaald dat hij al snel extern ging. Ook met succes”, zegt Peter Elen van digitaal contentbureau Instruxion.

9. Extern mag intern. Omgekeerd kan ook. Leg een link tussen externe campagnes en het intranet. Wat ontspanning voor de werknemers lijkt, geeft hun tegelijk ook inspiratie en motivatie.

10. Aantal shares is de maatstaf. Kijkers zijn tegenwoordig te koop. Hoeveel keer het filmpje gedeeld wordt, is een belangrijker criterium om de populariteit van filmpjes te meten. Check de top 100 van de meest gedeelde video’s wereldwijd, de Viral Video Chart.

11. Meer bescherming kan. Kies bij de privacy-instellingen voor Verborgen of Privé. Een verborgen film kan alleen bekeken worden via het aanklikken van een link, een privéfilm alleen door de mensen die door de administrator zijn uitgenodigd.

12. Andere kanalen. Ook al biedt YouTube de beste kwaliteit en het grootste aantal potentiële viewers, er zijn meer kanalen. Twee alternatieven zijn Vimeo, wat meer bescherming biedt, en het Belgische videokanaal van Zita (vroeger Garagetv).

HANS HERMANS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content