Smaken verschillen

Q-Bakeries bedient de verschillende regio’s in dit land vanuit verschillende bakkerijen. Want een Limburgse vlaai is geen Waalse vlaai.

Q -Bakeries Belgium bevoorraadt zijn klanten over heel België via regionale productiepunten. “Wij kiezen bewust voor regionale productiehuizen,” vertelt Jean-Marie Machiels, commercieel directeur van Q-Bakeries Belgium. “Elke bakkerij produceert een eigen gamma dat voldoet aan de regionale voorkeuren van de streek. Een Oost-Vlaamse mattentaart krijg je moeilijk verkocht in Limburg en een Limburgse vlaai is niet populair aan de kust.”

Q-Bakeries levert hoofdzakelijk dagvers brood, banket en gebak, zowel aan grootdistributie als aan eigen winkels. De twintig eigen verkooppunten – in Vlaanderen bekend onder de naam De Broodgalerij en in Wallonië onder de naam Le Fournil – zijn in franchise gegeven. Naast de dagverse producten bestaat het aanbod uit een “bake-off”-assortiment (producten die diepgevroren worden afgeleverd en in de supermarkt zelf gebakken). Ook voorverpakte broden rollen van de productielijnen.

De roots van de groep Q-Bakeries gaan terug tot in 1979. Jos Quintens startte in Heusden-Zolder een bakkerij en leverde als eerste bakker aan Limburgse grootwarenhuizen. De expansie begon in de jaren negentig met joint ventures en overnames van andere bakkerijen. Machiels: “Met onze vier regionale bakkerijen zijn we bijna overal in België vertegenwoordigd. Bakkerij Quintens in Heusden-Zolder ontfermt zich over de Limburgse provincie. Distriplat in Kobbegem levert aan Brussel en Oost-Vlaanderen. In West-Vlaanderen is Q-Bakeries vertegenwoordigd door Bakkerij Farrazijn in Ardooie, en onze zuiderburen in Namen en Henegouwen worden bevoorraad door Quintens Bakeries in Morlanwelz. Alleen voor de streek rond Luik en Luxemburg kijken we nog uit naar een nieuwe inplanting. Ook daar opteren we voor het overnemen van een gezond bedrijf in plaats van zelf een fabriek te beginnen bouwen vanaf nul. Volgend jaar hopen we onze plannen te kunnen verwezenlijken.”

Vorig jaar haalde de groep een omzet van 1,4 miljard frank met 453 werknemers. Jaarlijks bedragen de investeringen 60 à 80 miljoen. Ze zijn voornamelijk gericht op de dagverse productie en de modernisering van de bakkerijen. Vorig jaar investeerde de groep uitzonderlijk veel: 360 miljoen frank. Een brand in de bakkerij in Morlanwelz kostte de groep 280 miljoen om een volledig nieuwe bakkerij uit de as te laten herrijzen. Tevens werden de 62 vrachtwagens omgebouwd tot gekoelde wagens. Per wagen een bedrag van 350.000 frank.

En hoe reageert Q-Bakeries op het dalend verbruik van brood? “Ondanks het dalend broodverbruik, zitten wij in een groeimarkt. Ieder jaar stijgt het aantal aankopen via supermarkten met 5 à 6%. Momenteel wordt 30% van de broodverkoop gerealiseerd via supermarkten. Ik schat dat dit percentage verder zal stijgen tot 50 en misschien zelfs, naar het voorbeeld van Nederland, tot 70%,” aldus Jean-Marie Machiels.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content