‘Slimme toestellen vragen slimme technici’
“De technologische vooruitgang voltrekt zich in een razend tempo. Om mee te zijn, zetten wij volop in op menselijk kapitaal en opleiding”, zegt Koen Verbergt. Hij is de CEO van Unit-T, een joint venture van Telenet en de Europese dienstverlener Solutions 30. Zijn ambitie? Het beste servicebedrijf van het land worden.
Een jaar geleden kondigde Telenet aan dat het zijn installatie- en onderhoudsafdeling zou onderbrengen in Unit-T. Het telecombedrijf bezit 30 procent van de aandelen van het nieuwe bedrijf, de overige kwamen in handen van Solutions 30. “Met de oprichting van Unit-T bundelen de belangrijkste twee spelers in installatie- en herstellingsactiviteiten in bedrijven en woningen hun krachten. Daardoor kunnen we zo efficiënt mogelijk groeikansen grijpen”, zegt CEO Koen Verbergt.
De hoofdzetel van Solutions 30 bevindt zich in Luxemburg, maar het staat genoteerd op de beurzen van Parijs en Frankrijk. De voorbije tien jaar zette de groep elk jaar een gecumuleerde groei van 25 procent neer. In ons land was het vooral actief via zijn dochterbedrijf Janssens Field Services (JFS). Voor velen een onbekende naam, al is de kans groot dat een van zijn medewerkers al bij u over de vloer kwam. JFS installeert onder meer modems, digicorders en slimme thermostaten voor telecomoperatoren, energieleveranciers, beveiligingsbedrijven en fabrikanten van elektronische toestellen.
Verbergt richtte JFS mee op. Van vier personeelsleden ging het in tien jaar naar 600 medewerkers en een omzet van 40 miljoen euro. Om in het buitenland te groeien, ging JFS in 2016 in zee met een grote Europese groep.
Durven te falen
“In de groeiende markt van nieuwe digitale technologie worden technische diensten almaar crucialer. Van Unit-T wil ik de marktleider in operationele uitmuntendheid maken. Hoe? Door het vakmanschap van de hooggekwalificeerde werknemers van Telenet te combineren met de passie voor nieuwe technologie van het personeel van Solutions 30”, claimde Verbergt vorig jaar.
Toen het nieuws bekend raakte dat Telenet zijn afdeling field services in Unit-T onderbracht, deelden de 300 technici Verbergts optimisme niet. Het kwam zelfs tot een staking. Een jaar later lijkt de rust hersteld. “Die mensen maakten deel uit van een telecomoperator en moesten onderdeel worden van een servicebedrijf. Ze moesten het bedrijf verlaten waarin ze graag werkten en kwamen in iets nieuws en onbekends terecht. Dat was lastig, voor iedereen.”
“We hebben de overgang zo goed mogelijk ondersteund. De medewerkers konden bijvoorbeeld meestemmen over de nieuwe naam. 60 tot 70 procent koos voor Unit-T, eenheid. We hameren hard op onze bedrijfswaarden, onder meer transparantie, wederkerigheid en vertrouwen, zowel in de teams als naar de klanten.”
“Andere waarden zijn moed, plezier en durven te falen. In een wereld die snel evolueert, is ook dat laatste essentieel. Iedereen heeft angst voor verandering, dat is negatieve energie. Maar als je de kracht van de veranderingen om je heen gebruikt om nieuwe markten te veroveren, kan je vele kleine succesjes boeken en dat krijg je een positieve vibe in je onderneming.”
Attitude primeert
In aantal medewerkers is het jonge bedrijf een klepper. “Zo’n 1200 personen staan rechtstreeks of onrechtstreeks op onze payroll. 300 kwamen van Telenet, 350 van JFS en het voorbije halfjaar wierven we 250 mensen aan. Dat is de snelste groei die ik ooit meemaakte. Bij JFS deed ik voorheen al eens 100 tot 120 aanwervingen in een kwartaal en dat moest je de rest van het jaar uitzweten. Nu doen we het dubbele. En er zijn nog honderd vacatures.”
“De perfecte technicus uit de markt halen, kost enorm veel geld. Bovendien zijn dat niet altijd de personen met de juiste attitude. Bij sollicitaties is het technische bijkomstig. Hoe komt iemand over? Hoe communiceert hij? Heeft hij pit? Je moet de kandidaat graag in je huis toelaten. Het technische aspect leren wij wel aan. We kijken ook naar kandidaten die geen kans krijgen op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld als ze een ‘moeilijke’ familienaam hebben of niet meer van de jongste zijn.”
“Ook na de aanwerving blijven we investeren in opleiding, daardoor kunnen we onze medewerkers een perspectief op een hoger loon aanbieden. Hoe meer competenties ze opbouwen, hoe meer parameters ze halen en hoe hoger hun loon. Daarnaast beschikken ze over een goede uitrusting om hun werk te doen. We rijden niet rond met afgeschreven bestelwagentjes en het veiligheidsmateriaal is gekeurd. Unit-T is een bedrijf voor en door technici, vandaar onze aantrekkingskracht.”
“Tot slot belonen we slimme ideeën. We stimuleren onze mensen met voorstellen af te komen. Een nieuwe aanpak waardoor je bijvoorbeeld vijf minuten minder lang bij een klant bent, dan kan je een klant meer bedienen per dag. Met zulke initiatieven kunnen we winnen. Al wordt het moeilijker ideeën naar boven te laten stromen als het bedrijf groter wordt. Daarvoor zetten we in op agile teams, zonder te veel management.”
Markt van morgen
Unit-T werd in juli operationeel en koestert een ambitieuze groei. Voor 2019 rekent het op een omzet van 100 miljoen euro. “We focussen hard op optimalisering en schaalvergroting. De bedoeling is klaar te zijn voor de markt van morgen.”
Naast telecomactiviteiten zet Unit-T in op ICT-toepassingen voor retail, veiligheid en energie. “In retail denk ik aan totaaloplossingen voor winkelbeheer, van wifi tot betaalterminals en digitale signalisatie. Vaak gebeurt dat door integratoren zoals Fujitsu, een klant van ons. Dat levert zowel hardware als diensten voor bijvoorbeeld Delhaize en Lidl. Wij doen voor hen de dienstverlening.”
“Het tweede segment gaat over veiligheid: alarmen, brandpreventie, camera’s, toegangscontrole, alles wat bijvoorbeeld Securitas en G4S doen. Daar vindt een digitale transformatie plaats. Waar vroeger een bewakingsagent stond, hangt nu een camera. En ten derde is er energie. Wij zijn al de marktleider in de plaatsing van slimme thermostaten als Anna (Eneco) en Up (Engie). We plaatsen ook de slimme meters van Sibelga.”
Beste servicebedrijf van België
Volgens Verbergt komt er een grote verandering in de servicemodellen onder invloed van slimme technologie. “Vandaag komt nog iemand ter plekke om zaken op te lossen. In de toekomst gaan we vaker vanop afstand monitoren en geven we preventief steun aan de gebruiker. Bovendien zijn binnenkort de digital natives aan zet en zij zullen hun toestellen zelf installeren. Vanop afstand kunnen we hen nog contacteren om erop te wijzen dat ze niet alle functies activeerden of kunnen we hen de kans geven vragen te stellen. Onze rol wordt meer adviserend.”
“Mijn ambitie voor Unit-T? Het beste servicebedrijf van België worden. Dat blijft een work in progress. Al scoren onze technici goed in enquêtes. Vaak moesten eindgebruikers verschillende keren bellen naar hun operator, maar als onze technicus langskomt en zijn MacGyver-doos bovenhaalt, dan maakt hij het verschil. Zeker in vergelijking met de lokale loodgieter of elektricien. Die hoge tevredenheidsscores hebben onze klanten nodig in de strijd om marktaandeel. Daarin zijn wij een belangrijke schakel.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier