SLIMME ARMBANDEN
Heel wat fabrikanten zijn tegenwoordig actief in het segment van de e-gezondheid. Hun slimme armbanden registreren onder meer je looptraject, loopafstand, hartslag en calorieverbruik.
Vooral voor sportlui
De producten van bedrijven zoals Jawbone, Withings, Fitbit, Nike en adidas, surfen op de golf van aandacht voor de gezondheid en de bijbehorende quantified self, dat is de trend om zelf gezondheidsparameters op te volgen. Sportbeoefenaars behoren tot de voornaamste gebruikers van de polsbandjes.
Een slim Mickey-bandje
Disney gebruikt in zijn pretpark in Orlando een smartband voor alle bezoekers die hun ticket online bestellen. Met die zogeheten MyMagic+-armbanden gaat Disney na welke gewoontes de bezoekers erop nahouden, waar ze het meest tijd spenderen, waar de langste files staan enzovoort. Dankzij de bandjes kan Disney de gebruikerservaring van zijn klanten almaar beter maken. Zo kunnen de parkmedewerkers de bezoekers bijvoorbeeld bij hun voornaam aanspreken. MyMagic+ dient ook als toegangsbewijs, als kamersleutel en als kredietkaart. Je kunt er al je aankopen in de winkels in het pretpark mee betalen.
Voor kinderen, baby’s of senioren
Sommige fabrikanten mikken specifiek op kinderen. Zo lanceerde LG de KizON, waarmee ongeruste ouders hun kind kunnen traceren en er contact mee opnemen. Het kind zelf kan met een eenvoudige knop naar zijn ouders bellen. Nog doelgerichter is de Sproutling, speciaal voor zuigelingen. Terwijl de baby slaapt, verzamelt het bandje informatie over zijn bewegingen, hartritme, temperatuur enzovoort.
Ook voor senioren bestaan er slimme armbanden. Zo is er de WIG (Where is Granny), die signalen van zwakte kan detecteren bij ouderen: een tragere tred, te weinig buiten komen of een lange periode zonder beweging. Zelfs voor zonaanbidders is er een slimme armband. Het Franse bedrijf Netamo bracht de June op de markt, die meet in welke mate de gebruiker aan uv-stralen is blootgesteld en die waarschuwt wanneer de zon te gevaarlijk wordt voor de huid.
EHBO
In noodsituaties is het niet altijd mogelijk een smartphone boven te halen, hem te ontgrendelen en een telefoonnummer te vormen. Een Noorse ondernemer bedacht de slimme armband Safetel, die hij financierde via crowdfunding. Het concept: in geval van nood druk je op twee knoppen op de armband, die via Bluetooth met je smartphone verbonden is. Zo worden je familie en de hulpdiensten gewaarschuwd. Via de geolokalisatiefunctie op je smartphone kan de armband je ook traceren.
Ook voor verzekeraars
Verzekeraars zouden dolgraag weten of hun klanten veilig rijden, of ze roken, hoe gezond of ongezond ze leven. In Frankrijk voerde AXA een campagne met de slagzin ‘Pulsez votre santé’ (Neem de polsslag van uw gezondheid). De eerste duizend klanten die intekenden op de aanvullende verzekering Modulango kregen een slimme armband cadeau. AXA was niet uit op de gegevens van zijn klanten, maar moedigde hen via allerlei acties aan om aan hun conditie te werken.
CHRISTOPHE CHARLOT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier