Slapeloze nachten
Twaalf maanden geleden werd Jan Briers Jr. – tot dan in één adem genoemd met het Festival van Vlaanderen – intendant van het gloednieuwe Concertgebouw in Brugge. Kan hij de hoge verwachtingen inlossen?
Zestien jaar bekleedde Jan Briers Jr. een topfunctie bij het Festival van Vlaanderen. Ook vandaag nog is hij gedelegeerd bestuurder van de afdeling Brussel. Toch doorspartelde de 48-jarige Gentenaar nog nooit zoveel slapeloze nachten als de voorbije maanden. In september 2001 werd hij benoemd tot intendant van het Concertgebouw Brugge. De 42,14 miljoen euro dure tempel moet samen met de Antwerpse deSingel het internationale uithangbord worden voor de culturele uitstraling van Vlaanderen. De verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen voor het openingsconcert op 7 januari 2003. “Het stadsbestuur Brugge maakte 25 miljoen euro vrij voor het concertgebouw. In ruil verwacht het bestuur evenementen ten voordele van de bewoners en de toeristen,” weet Briers. “Maar we moesten in enkele maanden een hele structuur opzetten. Elders kunnen intendanten veel langer bouwen. Maar ik heb natuurlijk als enorm voordeel Brugge 2002 mee.”
Het voorbije jaar werd al driftig aan de naamsbekendheid en de kwaliteitszorg gesleuteld. Jos Van Immerseel en zijn Anima Eterna nestelden zich als huisorkest in Brugge. Internationale toppers als Jan Fabre en Vladimir Ashkenazy werden gelokt. Maar vooral: Briers plaatste het Concertgebouw Brugge binnen zijn West-Vlaamse en stedelijke context. “We hebben de programmering afgelijnd met de culturele centra in de provincie. En het is evenmin de bedoeling dat we de concerten van Antwerpen, Brussel en Gent in Brugge herhalen. Wij moeten andere dingen doen.” Nauwer samenwerken met het Brugse publiek bijvoorbeeld. Het voorbije seizoen werden al enkele concerten gegeven, waarbij een Brugse wijk werd uitgenodigd voor een gratis uitvoering, een inleiding door de dirigent en de artistiek leider incluis. “Ik zeg niet dat we té volks moeten gaan. Maar 96% van het publiek komt gelukkig buiten als we vooraf een inleiding geven over Gustav Mahler en hoe zijn zevende symfonie in elkaar zit.” Briers geeft toe dat dit concept mee werd uitgetekend door de participatie-idee van voormalig minister van Cultuur Bert Anciaux ( Spirit).
Eind september heropent in Brussel het gerenoveerde Omroepgebouw aan het Flageyplein. Met Paul Dujardin als intendant kreeg het PSK nieuwe vleugels. In Gent lobbyt GerardMortier onverdroten voor zijn Forum. Wordt dat niet drummen op de Vlaamse muziekmarkt? “Er zijn slechts twee echt goede akoestische zalen in dit land,” nuanceert Briers. “Het Brusselse PSK en het Concertgebouw in Brugge. In het verleden wou men heel Vlaanderen voor concerten naar Brussel lokken. Vandaag krijgen we vooral Brusselaars naar Brugge.” En Rijselaars. Een rijk gestoffeerde delegatie met het ondernemersgild van de handelskamer Nord Pas de Calais onder leiding van de onvermijdelijke Pierre Mauroy zakte de voorbije week af naar Brugge. Rijsel, culturele hoofdstad 2004, wil de mosterd inzake cultuurmanagement halen in het Venetië van het noorden.
W.R. [{ssquf}]
“Er zijn slechts twee echt goede akoestische zalen in dit land: het Brusselse PSK en het Concertgebouw in Brugge.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier