Skimarkt in vrije val
Skiproductie gedaald met 70 procent
In 1980 verkochten de grote fabrikanten wereldwijd elf miljoen paar ski’s, in 2010 nog amper 3,5 miljoen paar. Vanwaar die neergang? “De Japanse markt is ingestort in de jaren negentig, de snowboard kwam op, er waren heel wat winters met weinig sneeuw en de economie slabakte de laatste jaren”, zegt Guillaume Desmurs, hoofdredacteur van het gespecialiseerde internetportaal Skipass, een van de dertig drukst bezochte websites in Frankrijk.
Getalm van de fabrikanten
De crash van de skimarkt is ook te verklaren door het getalm van de fabrikanten. Ze waren gewend aan een groeimarkt en bleven ze massaal produceren in plaats van zich aan te passen. “Alleen de merken K2 en Völkl maakten eind jaren negentig de bocht. Ze stelden hun productiewijze bij om beter aan te sluiten bij de vraag. K2 is het enige merk dat zijn volledige productie naar China heeft verlegd,” aldus Desmurs.
Rationaliseren en diversifiëren
Inmiddels zijn ook de grote Franse merken – Rossignol, Dynastar, Salomon en Atomic – in actie geschoten. Ze beperken de productie van be-paalde modellen, ook al zitten ze aan het einde van het seizoen door hun voorraad heen. Om de afkalvende marges te compenseren, hebben de fabrikanten hun processen drastisch vereenvoudigd en zijn ze gaan diversifiëren in kleding en accessoires.
Nieuwe distributievormen
Tot zo’n tien jaar geleden werd skimateriaal bijna uitsluitend in gespecialiseerde sporthandels verkocht. Nu hebben ketens als Decathlon – dat in Frankrijk 25 procent van de markt inpalmt -, Intersport en consorten het landschap hertekend. Ze zetten de marge van de fabrikanten nog meer onder druk. Omgekeerd worden websites als Glisshop en Freeglisse, waar eindereeksartikelen voor een prikje te koop zijn, op de hielen gezeten door gespecialiseerde vakhandels die ook met een webshop zijn begonnen.
De verhuurmarkt boomt
Ook het aanbod is diverser geworden. Naast de traditionele alpineski’s en langlaufski’s vind je freerideski’s (voor poedersneeuw), telemarkski’s (met beweegbare achtereinden, eigenlijk een oude techniek van alpineskiën), wandelski’s en snowblades (miniski’s). Die diversiteit is vooral goed voor de verhuurmarkt, die al dat fraais binnen het bereik van de amateurskiër brengt. Zestig procent van de ski’s die in Frankrijk worden verkocht, zijn bestemd voor de verhuurmarkt.
Hippe challengers
Naast de traditionele spelers maken ook vele kleine merken hun opwachting. Zij spelen vooral hun imago als troef uit. “Zag is een wat weird merk, CoreUpt mikt op partnerships met grote namen uit de skiwereld en Black Crows onderscheidt zich vooral door zijn hippe looks. Die kleinere spelers krijgen vaak steun van gepassioneerde investeerders, die op het gebied van rentabiliteit de lat minder hoog leggen”, zegt Guillaume Desmurs.
CAMILLE VAN VYVE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier