SimCity verbouwt
SimCity wilde vorige maand met veel luister zijn zilveren jubileum vieren, maar de nieuwe versie van het stedensimulatiegame ging helemaal de mist in. Het werd een verjaardagstaart met een paar laagjes crisiscommunicatie over.
Een kink in de kabel
Electronic Arts, de wereldgigant in de game-industrie en de eigenaar van SimCity, vroeg zijn marketingpartners kort na de lancering om de reclamecampagnes voor de nieuwste versie stop te zetten. Meteen na de marktintroductie van het befaamde simulatiespel waren miljoenen virtuele burgemeesters grote problemen beginnen te ondervinden om hun stad te besturen. In de nieuwe versie gebeurde alles voor het eerst volledig online, maar de servers lieten het afweten. Weg feeststemming. De Sim-gemeenschap schreeuwde haar frustratie uit. Er kwam crisiscommunicatie aan te pas om de stroom van kritiek en klachten over het opdoeken van de offlineversie de kop in te drukken.
Verborgen burgemeesterskwaliteiten
Het principe van SimCity is eenvoudig. Je bouwt, ontwikkelt en leidt een stad als een goede burgervader. Stadsontwikkeling, energie, verkeer, veiligheid, vrije tijd, milieu, je moet aan alles denken. Een straat verlengen? Een internationale luchthaven bouwen? Duizenden keuzemogelijkheden en een doorgedreven personalisering maken SimCity tot een spel waar je intens in opgaat. In de nieuwste versie kun je meerdere steden besturen en je meten met andere spelers. Om een goed figuur te slaan, moet je rellen, files, aardbevingen en andere catastrofes zien te vermijden.
Een indrukwekkende start
Studio Maxis werd in 1987 opgericht in Californië en lanceerde twee jaar later de allereerste SimCity.Het was een bijzonder vernieuwend spel voor die tijd. 7 miljoen verkochte exemplaren op Amiga, Macintosh, IBM en Commodore 64 legden het fundament van de roem. In 1991 verscheen Nintendo op het toneel en kreeg Maxis het moeilijker. In 1997 nam Electronic Arts het bedrijf over. Het zou hen geen windeieren leggen.
Het onlinetijdperk
Tot nog toe kon je SimCity alleen spelen, zonder internetverbinding. Die tijd is voorbij. Volgens Lucy Bradshaw van Maxis moet SimCity mee evolueren met de tijdgeest. In een globale, sociale en voortdurend evoluerende wereld moet het spel zich openstellen voor de multiplayers. Dus is SimCity grootschaliger geworden, met onderling verbonden steden.
Minder goed jaar voor Electronic Arts
Als op een na grootste gameproducent ter wereld, na Activision Blizzard, bezit Electronic Arts tientallen licenties, waaronder een paar goudhaantjes: Need for Speed, Fifa, Battlefield, Medal of Honor, hoewel dat laatste spel van de troon is gestoten door Call of Duty van Activision Blizzard. Toch kondigde de CEO, John Riccitello, op 18 maart zijn ontslag aan. Zijn bewind wordt gekenmerkt door mindere financiële resultaten, 139 miljoen dollar omzetverlies voor het vierde kwartaal, en een paar strategische blunders, vooral in onlinegames.
OLIVIER STANDAERT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier