Het Gentse techbedrijf Showpad verandert van eigenaar. Het Amerikaanse durfkapitaalfonds Vector Capital neemt het bedrijf over. In de deal fuseert Showpad met zijn Australische concurrent Bigtincan, dat in april werd overgenomen door Vector. Insight Ventures blijft aan boord. Het nieuwe bedrijf gaat voort onder de naam Showpad. Hendrik Isebaert blijft CEO.
Showpad werd dinsdag in snelheid gepakt door een uitgelekt bericht over het verkoopproces, dat al een hele tijd liep. CEO Hendrik Isebaert, die de operationele leiding een drietal jaar geleden overnam van Showpad-oprichters Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere, had een vijftal opties op tafel liggen, maar koos uiteindelijk voor een deal met Vector.
“Toen ik drie jaar geleden CEO van Showpad werd (hij was eerder directeur verkoop van het bedrijf, nvdr), was ons doel de markt van de salestechnologie te consolideren door overnames te doen. Daarvoor hebben we ingezet op winstgevendheid en schaalbaarheid.” Showpad draaide in 2023 break-even en maakte vorig jaar winst. De omzet ging voorbij 100 miljoen euro. “Vorig jaar voelden we dat we waren waar we wilden zijn en gingen we op zoek naar een nieuwe partner. Vector was de beste optie,” zegt de CEO.
Hoeveel Vector betaalt, wordt niet bekendgemaakt, wel dat de gezamenlijke omzet 160 miljoen dollar zal bedragen en de vierhonderd werknemers van Showpad het gezelschap krijgen van de tweehonderd werknemers van Bigtincan, dat Sydney als thuisbasis heeft. Alle bestaande aandeelhouders stappen uit Showpad, ook de oprichters. Het Amerikaanse fonds Insight Partners, dat al in 2016 investeerde in Showpad, blijft wel aan boord in het fusiebedrijf.
“Insight blijft geloven in Showpad”, zegt Hendrik Isebaert. “Vector wordt voor honderd procent eigenaar van Showpad, maar Insight Partners herinvesteert het geld uit die verkoop in de nieuwe constructie die ontstaat door de fusie met Bigtincan.” Bigtincan was overigens vroeger beursgenoteerd, maar Vector haalde het van de beurs weg. Hendrik Isebaert gaat Showpad 2.0 leiden en stopt ook eigen centen in het nieuwe bedrijf.
Duurzame groei
Pieterjan Bouten, Louis Jonckheere en Peter Minne hielden Showpad boven het doopvont in 2011, als een platform om verkoop- en marketingteams efficiënter te doen werken. In 2013 richtte Showpad al zijn eerste kantoor in de Verenigde Staten op en werd de eerste kapitaalronde afgesloten. Die eerste ronde van 1,6 miljoen werd de opmaat voor verschillende rondes van in totaal 170 miljoen euro om de snelle groei en de internationale expansie van de scale-up te ondersteunen. Hummingbird Ventures was een van de eerste believers. Later stapten de Amerikaanse fondsen Dawn Capital en Insight Partners in. Het Gentse bedrijf werd een van de vaandeldragers van de Belgische techscene en Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere groeiden in het Belgische ecosysteem uit tot geëngageerde rolmodellen.
Drie jaar geleden stapten Bouten en Jonckheere operationeel uit Showpad, nadat de coronacrisis Showpad tot een herstructurering had gedwongen. Het bedrijf verlegde de focus in die periode van snelle naar meer duurzame groei. Louis Jonckheere is nu de CEO van de Gentse start-uphub Wintercircus en Pieterjan Bouten richtte mee de start-upstudio Entourage op.
Hendrik Isebaert maakte Showpad als CEO klaar voor de toekomst: “Showpad is heel winstgevend. We hebben op zich geen extra geld nodig. Enkel wanneer we een overname willen doen hebben we kapitaal nodig, en wanneer we op korte termijn overnames zien die waarde kunnen toevoegen, zullen we dat zeker doen. Mijn strategische prioriteit als CEO blijft de klant op de eerste plaats zetten. We zien nog veel ruimte voor innovatie en nieuwe diensten. We richten ons op een aantal industrieën met grote multinationals in de maakindustrie, die veel verkopers op de baan hebben. Ik ben heel enthousiast. We blijven een Belgisch merk, en hoeveel Belgische bedrijven kunnen zo agressief naar de markt gaan als wij nu?”