Senioren-gsm beleeft tweede jeugd
Schokvast toestel in camouflagekleur
Ondanks de flashy kleurtjes of militaire look is de Emporia wel degelijk een seniorentelefoon. Het Oostenrijkse merk mikt echter niet op senioren alleen. De Emporia Solid (foto) bewijst dat het merk zich enigszins wil herpositioneren om zijn beperkte doelgroep te verruimen. Het bedrijf heeft het nu over een easy-to-usetelefoon en hoopt met zijn nieuwe, uiterst duurzame toestel zelfs “actieve mensen van boven de veertig” te verleiden. Een (veel) jongere look drong zich dan ook op.
Opboksen tegen Doro
De grootste concurrent van Emporia is het merk Doro, onder meer te koop bij Mobistar. Doro is naar eigen zeggen het meest verkochte merk onder de senioren-gsm’s in België: in de cijfers van onderzoeksbureau GfK voor juli zijn de drie eerste seniorenreferenties Doro-toestellen. Volgens onze informatie is Emporia de nummer twee in dat segment.
Een zetje van de operatoren
In een jaar tijd zouden er in ons land iets minder dan 24.000 Emporia-toestellen zijn verkocht. Dat is een flinke verhoging tegenover de 4000 exemplaren die het eerste jaar over de toonbank gingen, maar nog altijd een peulschil op de totale Belgische gsm-markt, die in de miljoenen toestellen loopt. Gelukkig voor Emporia bieden alle telecomketens (The Phone House, BelCompany…) het merk aan, net als operatoren Base en Belgacom. Mobistar verkoopt alleen Doro, dat zwaar wordt ondersteund door moederbedrijf Orange. De meeste Emporia’s worden bij Belgacom verkocht.
Leekens doet verkopen
Om de aandacht van het publiek te trekken en het merk glans bij te zetten, schakeldeEmporia in april 2011 bondscoach Georges Leekens in voor zijn campagnes op internet en in de geschreven pers. Leekens maakt reclame voor de Emporia Essence, inmiddels de blockbuster van het merk in België. Dit model, dat alleen bij Belgacom verkrijgbaar is, is goed voor ruim de helft van de verkochte Emporia-gsm’s.
Kinderen maken de keuze
Door het design op te frissen en modernere producten op de markt te brengen, wil Emporio ook actieve volwassenen aanspreken. “Niet zelden is de zoon of dochter van de senior verantwoordelijk voor de aankoop”, zegt Véronique Adriaens, countrymanager België en Luxemburg bij Emporia.
Weinig populair onder senioren
Volgens een studie die GfK uitvoerde in opdracht van Mobistar bezit 94 procent van de 61- tot 75-jarigen een gsm. Zelfs onder 75-plussers heeft 65 procent een mobieltje op zak. Maar het lijkt erop dat velen zich geen senioren-gsm aanschaffen. In de eerste zes maanden van 2011 gingen er van dat soort toestellen maar 25.000 stuks de deur uit, op een totaal van 1,7 miljoen gsm’s die in dezelfde periode in België werden verkocht.
CHRISTOPHE CHARLOT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier