Sadechaf lijmt de brokken
Nichespelers zijn uniek, maar vaak ook kwetsbaar. Sadechaf uit Turnhout maakt onder meer uv-lijmen. Met twintig jaar ervaring en na twee moeilijke jaren is het bedrijf weer in volle bloei.
Sadechaf past ultraviolet- en infraroodstraling toe in industriële processen bij het drogen van inkten en lakken. Het productengamma van het Kempense bedrijf is uitgebreid met onder andere drogers, poedersystemen, vervangingslampen en precisielijmen. “We geven ook advies aan bedrijven”, zegt directeur Jos De Groote.
“We denken mee over hoe we de uv- en ir-technologie in hun productieproces kunnen integreren. Onze klanten informeren vaak naar specifieke lampen met een bepaald spectrum, maar heel dikwijls weten ze niet wat ze precies nodig hebben. Wij kunnen dan bijvoorbeeld voor hen uitzoeken welke uv-installatie ze nodig hebben om het gewenste doel in hun productieproces te bereiken.”
“Ultraviolet heeft een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van de traditionele technologieën. Uv-uithardende lijmen, inkten en lakken zijn vloeistoffen waarin door belichting een polymerisatiereactie op gang komt. Hierdoor verandert de vloeistof in een vaste stof. De snelheid van uitharden varieert van enkele milliseconden voor inkt tot enkele seconden voor lijm. Kortom, veel sneller dan bij de bekendere alternatieven. Dat is erg belangrijk in een productieproces, want zo zijn producten onmiddellijk klaar voor de volgende bewerking of kunnen ze meteen verscheept worden.”
Bovendien blijft uv-lijm vloeibaar zolang je wil. Zo kan je de componenten exact positioneren om de lijm in enkele seconden uit te laten harden. Dat komt dus de kwaliteit van het afgewerkte product ten goede. Het energieverbruik is bij uv-belichting ook kleiner dan bij een conventioneel droogproces. En er komen geen oplosmiddelen aan te pas, wat een extra troef voor het milieu inhoudt.
Niche in een niche
Sadechaf werd twintig jaar geleden opgericht door Jos De Groote en Louis Michielsen. Ze zijn nog allebei bedrijfsleider en bezitten samen alle aandelen. Het team bestaat uit negen personen: zowel ingenieurs als enkele commerciële personen. Sadechaf is actief in een uiterst klein marktsegment en dat laat zich soms voelen.
“Uv-techniek is sowieso een nichetoepassing”, zegt De Groote. “En binnen die techniek is onze precisielijm nog eens een nicheproduct. Zo’n lijm wordt vooral gebruikt bij de assemblage van producten met een hoge toegevoegde waarde. Dat zijn vaak trendsetters in snel evoluerende markten. Als onze klanten morgen stoppen met hun productie, is het voor ons ook gedaan. De omzet van uv-precisielijmen is dus erg volatiel.”
Ondanks de onvoorspelbaarheid van de nichemarkt moet Sadechaf voortdurend investeren in R&D en in nieuwe technologieën. “In 2008 hebben wij bovendien nogal wat tijd en moeite gestoken in het stroomlijnen van onze interne organisatie. We hebben toen onder meer een geïntegreerd ERP-pakket geïntroduceerd ter ondersteuning van alle processen in het bedrijf. Onze omzetgroei bedroeg dat jaar slechts 6 procent, terwijl we gerekend hadden op 15 procent. Daardoor was 2008 een verliesjaar.”
“In 2009 is onze omzet zelfs met 15 procent gedaald, maar 2010 wordt weer een sterk jaar. We verwachten een groei van 15 procent ten opzichte van 2008 en zelfs van 30 procent in verhouding met vorig jaar. De belangrijkste reden: Sadechaf kon weer het vertrouwen winnen van enkele grote spelers. En dat is niet vanzelfsprekend voor een klein bedrijf als het onze.”
Roel Van Espen, fotografie Michel Wiegandt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier