Ryanair breidt uit in Charleroi, stagneert op Zaventem ‘door hoge kosten’
De Ierse budgetmaatschappij Ryanair zal dit jaar voor het eerst meer dan tien miljoen passagiers vervoeren van en naar België. Het merendeel hiervan komt voor rekening van de luchthaven van Charleroi, omdat er op Zaventem “door de hoge kosten” opnieuw geen groei is. Dat verklaarde Ryanair-CEO Michael O’Leary dinsdag tijdens de presentatie van het winterseizoen.
Zaventem, ook wel bekend als Brussels Airport, is volgens O’Leary “een van de duurste luchthavens van Europa”, zoals hij aangaf tijdens een persconferentie in Brussel. “Ze blijven de kosten verhogen, met al twee prijsverhogingen dit jaar, terwijl ze nog niet terug zijn op het trafiekniveau van voor de pandemie.” Voor de winter heeft Brussels Airport slechts twaalf Ryanair-routes. Ryanair sloot ongeveer twee jaar geleden zijn basis op Zaventem en vliegt nu met toestellen die elders zijn gestationeerd. De luchthaven volledig vermijden is echter niet aan de orde voor Ryanair.
Lees verder onder de video
Dubrovnik, Triëst en Tel Aviv
Tegenover de stilstand in Zaventem, staat groei op Brussels South Charleroi Airport. “Hoe meer Zaventem de kosten verhoogt, hoe meer Charleroi daarvan profiteert”, aldus O’Leary. Ryanair heeft op de Henegouwse luchthaven achttien vliegtuigen staan, goed voor in totaal 121 bestemmingen.
Er is sprake van negen nieuwe bestemmingen tijdens het winterseizoen: Cork (Ierland), Dubrovnik (Kroatië), Göteborg (Zweden), Kaunas (Litouwen), Lamezia, Reggio di Calabria, Trieste (Italië), Sarajevo (Bosnië en Herzegovina), en ook Tel Aviv. De Israëlische stad zal vanaf begin november aangevlogen worden, als de veiligheidssituatie ter plaatse het toelaat, aldus O’Leary. Want ondanks de spanningen in het Midden-Oosten is er volgens hem wel degelijk vraag naar vluchten naar Tel Aviv.
O’Leary verwacht dit jaar 8,9 miljoen passagiers te vervoeren van en naar Charleroi en zowat 1,2 miljoen van en naar Zaventem. “We zullen voor het eerst meer dan tien miljoen passagiers hebben in België.” De ticketprijzen lagen de voorbije maanden lager dan vorig jaar. Tijdens de lente waren ze zowat 15 procent goedkoper, in de zomer was dat nog ongeveer 5 procent. Wat het de komende maanden zal zijn, hangt onder meer af van de ontwikkelingen in het Midden-Oosten.
Aanwervingsstop
De Ierse lowcostmaatschappij verwacht in haar geheel dit boekjaar (april 2024 – maart 2025) net geen 200 miljoen passagiers te vervoeren. Initieel mikte ze op 205 miljoen reizigers, maar de vertragingen bij de levering van Boeing 737-vliegtuigen “kosten ons 5 miljoen passagiers”, aldus O’Leary. Hij heeft de ambitie om het aantal reizigers de komende tien jaar op te drijven tot 300 miljoen; de vloot zou in die periode toenemen van bijna 600 naar 800 vliegtuigen.
Opvallend: Ryanair heeft “voor het eerst in tien of vijftien jaar” aan aanwervingsstop van vliegend personeel. “Het personeelsverloop staat nagenoeg op nul”, aldus O’Leary. “We hebben eigenlijk te veel personeel op dit moment.” De vliegtuigbouwers Boeing en Airbus kampen met problemen, waardoor heel wat luchtvaartmaatschappijen hun capaciteit momenteel niet kunnen verhogen. Daardoor is er weinig vraag naar nieuwe piloten, stewards en stewardessen, en is er dus ook weinig verloop. Zoals gebruikelijk haalde O’Leary nog uit naar de Europese Commissie, die volgens de Ryanair-topman de problemen bij de luchtverkeersleiders niet aanpakt. “Het is onaanvaardbaar dat noig steeds duizenden vluchten vertraagd zijn of geschrapt worden door personeelstekorten bij de luchtverkeersleiders en door verkeerd management”, klonk het.
De Ryanair-topman eist dat de luchtverkeersleiders voltallig zijn bij de eerste ochtendlijke golf van vertrekkende vluchten, omdat die bepalend is voor het verder verloop tijdens de dag. “Als je de eeste golf van vluchten ‘s ochtends zonder vertraging kunt laten vertrekken, is er een redelijke kans dat je de rest van de dag op schema kan blijven”, klonk het. Maar gemiddeld loopt elke dag een kwart van de vroege Ryanair-vluchten al vertraging op. Daarnaast pleitte O’Leary nog eens om bij stakingen van luchtverkeersleiders in een land de overvliegende vluchten, die niet in dat land opstijgen of landen, te beschermen, zodat die kunnen plaatsvinden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier