Russische Pepsi-blikjes made in Belgium
Overal ter wereld vindt u de frisdranken van PepsiCo. Het design en de uitwerking van de blikjes, flesjes en pakjes in Europa en Latijns-Amerika zijn in handen van de Brusselse kmo K-Creation & Production.
Wanneer hij in Roemenië, Colombia of Rusland een supermarkt binnenstapt, botst Renaud Van Cauter steevast op een product dat hij goed kent, bijvoorbeeld een blikje Pepsi, een flesje 7Up of Gatorade, of een tetrapak Tropicana. Al die ontwerpen gaan door zijn handen of die van zijn vijftienkoppige team voor ze in de supermarktrekken belanden. Van Cauter is client director van de afdeling PepsiCo/PLI bij K-Creation & Production (KC&P), een Belgische kmo met een vijftigtal medewerkers, gespecialiseerd in verpakkingsdesign van consumptiegoederen.
Een van de grootste klanten is de groep PepsiCo. Het grafisch bureau werkt niet alleen voor de Belgische vestiging, maar ook rechtstreeks voor PepsiCo in New York. Sinds 1992 kiest de frisdrankgigant zorgvuldig zijn designstudio’s uit en selecteerde er enkele als ‘PepsiCo approved global studio’. K-Creation & Production is de belangrijkste internationale studio. De Belgische kmo beheert alle drankverpakkingen van de groep PepsiCo voor de grootste regio: Europa (inclusief Rusland en Kazachstan) en Latijns-Amerika.
Zo’n 2000 ontwerpen per jaar
Meestal doet PepsiCo in New York een beroep op een creatieve studio die het grafische basischarter ontwikkelt. Vervolgens implementeren de internationale studio’s (PepsiCo telt er zes, waaronder het Belgische KC&P) het ontwerp voor de lokale Pepsi-vestigingen en bezorgen ze de plaatselijke drukkers bestanden die aangepast zijn aan hun specifieke druktechniek. Dat lijkt doodeenvoudig, maar toch: elk jaar werkt KC&P aan meer dan 2000 artworks (blikjes en andere verpakkingen) voor de vele PepsiCo-dranken. Bij ons gaat het vooral om Pepsi, 7Up en Tropicana.
Naast het standaarddesign ontwikkelt KC&P voor elk van de tien Pepsi-merken die het voor een vijftigtal landen in portefeuille heeft zogenaamde ‘promotieplatformen’. Ze bevatten het materiaal voor specifieke thema’s waarrond het drankenbedrijf marketing voert. Het kan gaan om partnerschappen in de film-, de sport- of de muziekwereld. Soms worden de thema’s internationaal uitgerold, soms lokaal. Zo voerde Pepsi in april 2012 in nogal wat landen voetballers op onder de slogan ‘Kick in the mix’. Portretten van zes internationals, onder wie Lionel Messi en Didier Drogba, verschenen op blikjes die in de handel te koop waren.
De bieren van AB InBev
Om zijn indrukwekkende klantenportefeuille bij de Pepsi-groep goed te kunnen beheren, vestigde K-Creation & Production zich op diverse locaties ter wereld. De ontwerpstudio heeft onder meer een kantoor in Florida, waar Van Cauter één week per maand naartoe gaat. “Daar worden alle designbeslissingen genomen voor alle landen van Latijns-Amerika”, zegt Thierry Dumont, CEO van KC&P.
In 2007 vestigde de firma zich ook in Boedapest, vanwaar alle projecten voor Oost-Europa worden beheerd. Voor PepsiCo uiteraard, de belangrijkste klant van KC&P, maar ook voor andere klanten, onder meer in de biersector. De frisdrankgigant is niet de enige klant met wie KC&P zijn omzet van 5 miljoen euro in 2011 realiseerde. De kmo werkt ook voor groepen als AB InBev, Kraft Foods, Procter & Gamble, O-I, Du Pont de Nemours, Reckitt Benckiser en Mead Johnson. PepsiCo en AB InBev zijn goed voor 60 procent van de omzet.
De studio doet trouwens nog wel meer voor AB InBev. Ze beheert het volledige merk Stella Artois, van de implementatie van de concepten tot de creatie op alle verpakkingen, en dat voor bijna alle markten ter wereld. Geen wonder dat Van Cauter en zijn collega’s zich in elke supermarkt ter wereld thuis voelen in de drankafdeling.
CHRISTOPHE CHARLOT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier