ROUTEPLANNING. Op goeie weg

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Distributie is een moeilijke zaak. Files, stadskernvernieuwing, werktijdverkorting, beperking van leveringsuren…,

de frustraties worden almaar groter. Een gedroomde kans

voor een programma als Roadshow, dat rittenschema’s optimalizeert.

Een return on investment binnen enkele maanden, hoogstens binnen het jaar. Dat is wat Roadshow, producent van rittenplanning-software, zijn klanten voorhoudt. De automatische rittenplanning van Roadshow zorgt voor een hogere beladingsgraad, een efficiëntere inzet van personeel, een ekonomischer verwerking van laatste-minuutbestellingen en een grotere stiptheid van de leveringen. Mooi meegenomen : Roadshow laat toe te simuleren wat een klant, of een bepaalde eis van een klant, aan de transporteur precies kost.

Roadshow put zijn klanten uit een beperkte groep van vervoersintensieve bedrijven, zoals drankproducenten (Interbrew, maar ook The Coca-Cola Company en Pepsi Cola) of transporteurs van waardepapieren (GMIC, Securis of Group 4 Securitas). Zij krijgen een pc met software en een Sony Laservision videodisc geleverd met daarop ingescande versies van commerciële wegenkaarten, die op een scherm worden gevisualizeerd. Voor de Benelux nam het Amerikaanse bedrijf een licentie op de kaarten van Geocart. Daarnaast heeft Roadshow een licentie op een database van straatnamen en hun x-y-koördinaten van het Gentse Tele Atlas. Met dat basismateriaal kunnen de leveringsadressen eenvoudig worden gelokalizeerd en gevisualizeerd. Het pakket zoomt, zoals een Nederlandse klant van Roadshow het omschreef, tot op zandwegelniveau in.

Om zijn gebruikers een vliegende start te geven, levert Roadshow bovenop de gewone wegenkaarten een “netwerk” mee. Dat zijn de basisroutes voor distributie in België met hun snelheid (volgens de tijd van de dag) en verkeersrichting. Nieuwe files, wegenwerken en dergelijke kunnen eenvoudig in dat netwerk worden opgenomen.

De rittenplanning mag dan automatisch heten, het pakket doet niet alles zelf. Zo moet de klant zijn eigen basisgegevens inbrengen : de kenmerken en kostenfaktoren van zijn wagenpark, bijvoorbeeld, en de werktijden en de uurkost van de chauffeurs.

Vervolgens moet hij zijn klanten ingeven met hun leveringsfrekwentie en -uren. Aan de hand van hun adres worden zij op de kaart gelokalizeerd en dan verbonden met het netwerk.

Eric Laruel is co-oprichter van Traffic Management Services, dat de distributie van Roadshow in België verzorgt : “Klanten hebben hun specifieke eisen. De ene is gesloten tussen 12 en 2, de andere wil vóór 8 uur beleverd worden. Roadshow zal met al die eisen rekening houden en dan de meest optimale route berekenen. Niet de kortste, maar wel de goedkoopste, op basis van de prijs per kilometer en de prijs per uur. “

Om die routes operationeel te maken, is een kalibratie nodig, meestal gedurende een maand of twee. “In die tweede faze voeren we dan de werkelijk gereden tijden in. De pc past dan voor elk segment de snelheid aan, zodat hij in zijn berekening opnieuw de werkelijkheid kan opnemen. Dat is de kracht van het systeem. “

Op dat moment weet de transporteur niet alleen wanneer hij iemand kan beleveren, maar ook wat elke levering hem kost. Laruel : “Een van de toepassingen zijn krantenrondes. Hoeveel kost het om tot bij X te geraken ? Daarvoor doe je een simulatie. Je laat X eruit en je bekijkt wat dat aan kostenbesparing betekent over heel de route. Je weet dan, een levering aan X kost ons zoveel. ” Simulaties kunnen ook ontdekken wat sommige eisen van klanten kosten “als iemand geen leveringen wil ontvangen tussen 11 u.30 en 14. u, terwijl voor ons een levering om 12 u.30 optimaal zou zijn, bijvoorbeeld. “

Het pakket realizeert, aldus Eric Laruel, een besparing van “5 tot 15 percent”, afhankelijk van de manier waarop de planning voordien gebeurde. Was er helemaal geen systematische planning voordien “de chauffeur zoekt het wel uit” dan kan de besparing nog groter zijn. Op de jongste gebruikerskonferentie van Roadshow in Washington oogstte Alain Beyens van Interbrew sukses met zijn implementatie van het programma : de bediening van 5000 afleveradressen in hartje Brussel, met 1000 bestellingen per dag.

“Roadshow is sterk in binnenlands vervoer en met vaste klantenrondes, ” vindt Jean-Marie Rathé, die bij Castelein Vervoer uit Veurne instaat voor de planning. Castelein, 14 vrachtwagens, rijdt onder meer voor de Veurnse chipsbakker Westimex. “Vroeger gebeurde de planning manueel. Met Roadshow ligt de beladingsfaktor van onze vrachtwagens 10 tot 15 % percent hoger, ” schat Rathé.

Roadshow is duur 1 tot 4,5 miljoen frank per installatie, afhankelijk van het aantal vrachtwagens maar, zegt Rathé, als je er elke dag één of twee vrachtauto’s mee uitspaart, is dat snel teruggewonnen.

BRUNO LEIJNSE

ERIC LARUEL (TMS) Een investering die zich in enkele maanden terugbetaalt.

ROADSHOW Wat kost de belevering van een bepaalde klant ?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content